Blog
2   88

Det sidste, vi skal være bekymret for, er det faglige

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I medierne i disse dage tales meget om det faglige efterslæb. Der tales om faglige huller, og der tales om at indhente ’det tabte’. Nogle har endda foreslået sommerferieskole eller weekendskole for at komme på niveau. Ord kan ikke beskrive, hvor vanvittig jeg bliver af udtalelser som disse. Det sidste, vi skal være bekymret for, er nemlig det faglige.

Foto: flickr.com/Ivan

Jeg forsøger at få noget socialt ind i min onlineundervisning på Teams så ofte, som jeg kan. Vi har leget ”jeg har aldrig” (dog uden alkohol 😉) til stor morskab for alle. Vi har lavet samarbejdskonkurrencer, spillet spil, hygget med online escape rooms, quizzet og dystet i Kahoots. Og i næste uge skal vi bage sammen. Men det bliver bare ikke det samme, når man ikke er rigtigt sammen. Jeg gør det, fordi jeg er bekymret. Jeg er bekymret for det sociale, vores børn og unge mister, når de ikke går i skole. Nogle få af dem ses i pauser og efter skole, hvor de eksempelvis spiller fodbold udenfor, men de fleste af dem ser ingen andre end deres nærmeste familie.

Alle er i samme båd

Skole er så meget andet end det faglige. Og jeg bliver så rasende, når en politiker eller anden prominent person udtaler sig om, at de stakkels børn og unge mister en masse fagligt her under corona, og at vi allerede nu skal udtænke planer for, hvordan vi indhenter det. Det. Er. Ikke. Vigtigt. Eller jo, det er jo vigtigt i den forstand, at de selvfølgelig (også) er i skole for at lære en masse fagligt, men jeg kan ikke se, hvorfor det er vigtigt lige nu. Med mindre man går i 9. klasse og kun i det tilfælde, at afgangsprøven hverken aflyses eller ændres. Og så vi skal jo altså huske på, at det er ens for alle, der færdiggør 9. klasse her til sommer. Det er jo ikke sådan, at 50 % af dem, der starter på en ungdomsuddannelse til august ikke er blevet ramt af coronanedlukningen, mens alle andre er.

Artiklen fortsætter under banneret

Fuld skrue på trivsel og hygge

Vi skal nok indhente det faglige. No worries. Jeg er langt mere bekymret for det sociale og for alt det andet, der ikke kan måles og vejes. Alt det, vi også lærer, når vi går i skole, men som kun delvist kan overføres til Teams eller Google Meet. Derfor har jeg dedikeret uge seks til en online trivsels-/hyggeuge i min 8. klasse. Og jeg glæder mig! Jeg nægter at lave så meget som én eneste fagfaglig aktivitet, og selvom ugen endnu ikke er planlagt i detaljer, så ved jeg allerede nu, at der skal fuld skrue på alt det, som er svært, når man er hjemsendt. Det kan nemlig ikke indhentes på lige fod med det faglige. Og det kommer ikke tilbage. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.759 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.044 andre er allerede tilmeldt