I lighed med sidste år er der en samtale mellem KL's børne- og undervisningsformand Thomas Gyldal og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil på programmet, men denne gang foregår det online.

Kommunale skolefolk mødes online med fokus på styring og fravær

I slutningen af januar plejer skolepolitikere og forvaltningsfolk fra alle landets kommuner at mødes til to dages KL-topmøde i Aalborg. I stedet mødes de torsdag online bl.a. til debat om styring af folkeskolen og erfaringsudveksling om bl.a. corona-tiden og fravær.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Ellemarkskolen i Køge har tre elever i hver klasse ansvaret for at sende en sms til den kammerat, der ikke er dukket op i skole - "er du på vej?", kan der eksempelvis stå. Og hvis kammeraten ikke dukker op, sørger de samme elever for, at noter og lektier gives videre. På Borup skole er der faste legegrupper i frikvartererne og de helt små, har alle en fast ældre kammerat til at hjælpe dem. Det er nogle af de erfaringer, repræsentanter fra Køge vil fortælle om sammen med skoleforsker Helle Rabøl, der er tilknyttet kommunens fraværsindsats som konsulent.

På KL-topmødet skal repræsentanter for Faaborg-Midtfyn og Norddjurs Kommuner også fortælle om inklusion og mellemformer mellem almen- og specialundervisning, og fra Frederiksberg kommer et oplæg om at skabe rammer for motiverende undervisning. 

Styringsdiskussion og ministerbesøg

Foruden de virtuelle stande, hvor kommuner deler deres erfaringer, er der fælles oplæg til debat. Formand for KL's Børne og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen, Ellen Trane Nørby (V), lærerformand Gordon Ørskov Madsen, skolelederformand Claus Hjortdal og den tidligere formand for Lærerkommissionen Per B. Christensen skal diskutere balancen i styringen af folkeskolen:

"Hvordan undgår man, at ønsker om fælles rammer for at fremme kvaliteten i skolen fjerner det lokale faglige råderum, der er afgørende for at skabe en god skole? Hvordan finder vi en balance og sammenhæng mellem på den ene side lokalt råderum og ejerskab og på den anden side legitime behov for indsigt i kvaliteten og ønsker om at sætte en fælles retning for folkets skole?", lyder det i programmet.

Dagen slutter med en halv times samtale mellem børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen.

Læs mere

Program for KL's Børn & Unge Topmøde 28.januar