Blog
0   7

Når man skal finde gå-på-modet hos de modløse

Abonner på nyt om Charlotte Papsø i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Måske er det mest mig, der er modløs over al den voksenrestriktions skæld-ud, man dagligt hører, selvom man har lukket ned for alt. Måske er det mig, der mangler modet til at indrømme, hvor lidt jeg trives i mit eget selskab, selvom jeg har en stor boble at bevæge mig i.

Ingen orker at være iført en ny paryk hver dag eller glemme at mute, så børnene kan høre en snakke hundesprog med den dovne Golden retriever, der nyder opmærksomhed og selskab i døgndrift.

Jeg prøver at opretholde en overskudsagtig sindstilstand, når jeg gennemgår protokollen, og de siger deres humør-barometer tal og begrunder, hvorfor den nogle gange lander på 2 istedet for 5 (5 er super -eminent godt humør).

Jeg pines nærmest ved at se ungdommens vilde lys blafre i de voksnes lyseslukker storm, hvor alt pakkes ind i mundbind og spules med håndsprit. Når restriktioner og dødstal er det eneste man opfanger i den endeløse, ensartede strøm af negativt ladede nyheder bliver det, der gør, at en grøn pose med dansk kopiark fundet på skolens udendørs scene kan bringe smilet frem, så står det sløjt til - eller skal vi vende det til noget positivt?

Kan det vendes til noget positivt, så er det måske det, at jeg har en 6. klasse, der viser sig fra deres allerbedste og mest arbejdsomme side. De kaster sig ud i alle opgaver med en ildhu og en nysgerrighed, der nogle gange får mit gamle lærerhjerte til at bløde. De tager imod og tager fra i forhold til enhver udfordring teknisk som sprogligt i både skole og fritid. De spørger om meget, javist, men jeg svarer tålmodigt, og når min hjerne er ved at brænde sammen over mit  skærmlook, så flytter jeg computeren hen på køkkenbordet og laver mad imens, jeg besvarer spørgsmål og retter småfejl i deres Bookcreator fantasy bøger.

Artiklen fortsætter under banneret

De bedste timer er uden tvivl mad timerne, hvor vi bygger alternative sandwich fast food kæder op, tager madbilleder og udvikler opskrifter.

Snart skal de slippes løs i Co-Spaces - spørgetimen bliver nok lang og intens, men jeg tror stadigvæk på, at modløsheden kan vendes med de rette redskaber, men nok desværre først og fremmest med den rette besked fra den rette voksne. 

I må vende tilbage til fællesskabet, frikvarterene, interaktionerne og samtalerne, hvor man ikke bliver mutet, og hvor ens hånd ikke er et hvidt ikon på et laggende skærmbillede. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.019 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.509 andre er allerede tilmeldt