Blog
0   6

Talent i praksis - Ny antologi om talentarbejde i den danske grundskole

Abonner på nyt om Astra-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I den nye antologi ‘Talent i praksis - En antologi om didaktiske refleksioner og praksiserfaringer fra talentarbejde i den danske grundskole’ har Astras talentindsats Science Talenter samlet didaktiske refleksioner fra grundskolelærere, som alle er enten uddannede talentvejledere eller har undervist på Science Talenters og Københavns Professionshøjskoles fælles Talentvejlederuddannelse. Antologiens artikler har fokus på praksis og skal fungere som inspiration for lærere, ledere og forvaltninger.

Gennem de sidste 10 år har der været et stigende fokus og en øget interesse for talenter og talentudvikling i grundskoler og på ungdomsuddannelser. 

I den nye antologi ‘Talent i praksis -  En antologi om didaktiske refleksioner og praksiserfaringer fra talentarbejde i den danske grundskole’ har Astras talentindsats Science Talenter samlet didaktiske refleksioner fra grundskolelærere, som alle er enten uddannede talentvejledere eller har undervist på Science Talenters og Københavns Professionshøjskoles fælles Talentvejlederuddannelse. Antologiens artikler har fokus på praksis og skal fungere som inspiration for lærere, ledere og forvaltninger. 

Formålet med udgivelsen er at: 

  • videregive konkrete og praksiserfaringer fra skolelæreres daglige arbejde på Danmarks grundskoler. 
  • afdække hvordan der arbejdes med talenter i grundskolen.
  • beskrive forskellige didaktiske tilgange til, hvordan forvaltninger, grundskoler og den enkelte lærer kan arbejde med talenter i praksis. 

Konceptet for skriveprocessen har været: Hvad sker der hvis man samler en gruppe af landets talentvejledere til en skriveweekend? Derfor skal artiklerne ikke anses som forskning, men som praksisberetninger der beskriver, hvordan teori kan overføres til den “virkelige” verden.

Artiklen fortsætter under banneret

Antologien er ikke en fyldestgørende beskrivelse af de mange inspirerende projekter, tiltag og strategier, der er i den danske grundskole. Derfor er antologien tænkt som en dynamisk udgivelse. Således at nye tekster vil kunne tilføjes, efterhånden som viden om talent udvikler sig. Så hvis du har noget på hjerte og gerne vil bidrage, opfordres du til at kontakte os.

 

Hvad er talent

Talent er en særlig kompetence, der bygger på både medfødte og erhvervede evner og på lyst og vilje til at udvikle og udnytte sit potentiale. Inden for talentudvikling i undervisningssammenhænge arbejder man med to grupper af børn og unge:

  • De talentfulde (ca. 10 - 15 % af en årgang)
  • De højtbegavede (ca. 1 - 2 % af en årgang)

Science Talenter har hovedfokus på den brede talentgruppe. Talenter er elever, som er fagligt gode og har mulighed for at blive blandt de bedste, hvis potentialet stimuleres. Det er elever, der har viljen og lysten til at gøre en ekstra indsats. Men talenterne er ikke blot de indlysende dygtige eller begavede, som kan være lette at identificere. Nogle af talenterne kan også findes blandt de skoletrætte og utilpassede børn og unge.

Talentlandskabet i Danmark deler sig overordnet efter tre forskellige retninger:

  • Talent som kultur
  • Talent via træning
  • Medfødt talent

Læs mere om de forskellige retninger i antologien ‘Talent i praksis’. 

Antologien ‘Talent i praksis’ kredser om seks overordnede emner, fx. ‘grundlæggende viden om talentmiljø, spotning og træning’, ‘hvordan eksterne projekter implementeres i skolens arbejde med talent’ samt ‘hvordan talentvejlederen støtter skolens læringskultur’.

 

Uddrag fra antologien ‘Talent i praksis’:

“Eleven, en dreng i 9. klasse med ADHD og en masse energi, sidder bagest i klassen og forstyrrer ofte. Han kommer hele tiden med høje udbrud og siger en masse upassende ting for at få opmærksomhed fra de andre i klassen og måske endda for at forpurre undervisningen. I bund og grund de fleste læreres skrækscenarie af en elev. I forbindelse med min uddannelse til talentvejleder læste jeg om Betts & Neiharts talenttyper, hvilket fik mig til at tænke på denne dreng. Var han i virkeligheden et misforstået talent? 

Jeg begyndte at gå mere til ham og udfordre hans udsagn og de ting, han sad og lavede i timerne. Jeg opdagede pludselig, at han var utrolig dygtig til at tegne, og at han faktisk tegnede karikaturtegninger af mig og de ting, jeg underviste i. En dag tegnede han sin egen version af UV-stråler ved hjælp af forskellige soldater og kunne efterfølgende – ud fra sin tegning – forklare forskellen på UVA-, UVB- og UVC-stråler. Han brugte sin egen hjemmetegnede model til at vise forståelse for det lærte – altså tydelig modelleringskompetence, der er en af de fire gennemgående kompetencer i naturfagene.

 

Uddraget er fra artiklen ‘Talenttyper - hvad rager det mig?’ af Stefan From-Møller i antologien ‘Talent i praksis’ udgivet af Astra - det nationale naturfagscenters talentindsats Science Talenter, 2021.”

Får du lyst til at fordybe dig endnu mere, så tilbyder Science Talenter og Københavns professionshøjskole stadig Danmarks eneste talentvejlederuddannelse målrettet grundskolelærere. 

 

Talentvejleder og -uddannelse

En talentvejleder har viden og kompetencer, der understøtter, at skolen kan udvikle en helhedsorienteret talentstrategi.

 

 

 

Talentvejlederuddannelsen består af 2 moduler som løber hen over skoleåret, og giver samlet 20 ECTS-point.

 

Del dine erfaringer

Jeg  håber du vil bruge ‘talentantologien’ som et inspirationsmateriale, hvis du vil lave “noget med talent” på din egen skole, gerne vil blive klogere på emnet eller helt enkelt er nysgerrig på talentarbejde. 

Og endelig; glem ikke at dele din oplevelse med alverden. Din oplevelse og din erfaring med talentarbejde er nødvendig for, at vi alle kan komme videre med at udvikle arbejdet! Så kontakt endeligt Science Talenter!

 

Download antologien

 

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.606 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.516 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.190 andre er allerede tilmeldt