Debat
6   2

Selvstyrende team uden uddannelse

På mange skoler fungerer medarbejderne under stort selvstyre i deres samarbejde. Ofte kalder skolerne dem for selvstyrende team, men det er de langt fra på alle skoler. De er ikke uddannet til selvstyre og mangler ofte redskaber til at vedligeholde så kompleks en samarbejdsform som teamsamarbejdet udgør.

Opgaverne kræver teamsamarbejde

Lærere og pædagoger beskæftiger sig med yderst komplekse opgaver, når de samarbejder om børn og unges læring, udvikling og trivsel og det kræver ofte teamsamarbejde at opnå en god og bredt funderet løsning. Et teamsamarbejde er bl.a. kendetegnet ved at samarbejdspartnerne kan tage fælles ansvar i opgaveløsningen, har udvidede konfliktløsningskompetencer, evner at lede sig selv og sikre psykologisk sikkerhed blandt samarbejdspartnerne samt ser deres samarbejde og opgaveløsning i et organisatorisk lys.

Artiklen fortsætter under banneret

Desværre har mange skoler blot taget betegnelsen team til sig, men glemt det udviklings- og vedligeholdelsesarbejde det kræver at opnå velfungerende teamsamarbejde.

Det tager måneder at få et teamsamarbejde og vedligeholdelse at vedholde

Forskning viser, at det generelt tager 6 til 8 måneder at opnå velfungerende teamsamarbejde, og at det bør ske med tydelig ledelsesstøtte. Det er derfor helt fejlfortolket, når skolerne blot overlader personalet til selvstyrende samarbejde, i forventning om at det skal de nok lykkes med.

Mange skoler bruger meget lidt tid på samarbejdstræning og kender sjældent til ordet samarbejdsvedligeholdelse. Forskningen viser ligeledes, at det kræver i omegnen af 20 procent af den samlede samarbejdstid at vedligeholde et samarbejde på teamniveau. Dvs. at 20 procent af den tid der samarbejdes bør bruges på at vedligeholde et samarbejde, frem for at opgavebehandle.

Hvad kan skolerne gøre?

Først og fremmest acceptere at det kræver investering og vedligeholdelsesressourcer at opnå samarbejdskompetente samarbejdsenheder. Samarbejdskapacitet er ikke blot hestekræfter der mangler aktivering, det er hestekræfter der skal bygges op.

I ønsket om at opnå kompetente samarbejdsenheder på teamniveau, kan skolerne arbejde med udviklings- og vedligeholdelsesaktiviteter. Herunder er oplistet en række forslag skolerne med fordel kan arbejde med i ønsket om at udvikle og vedligeholde deres samarbejdsenheder.

 

Udviklingsaktiviteter

Det er vigtigt, at der er en deltagende og støttende ledelse i opbygningsfasen. Også i relation til de samarbejdsenheder der har arbejdet sammen længe, men ikke har arbejdet med samarbejdsudvikling før. Følgende temaer og arbejdsspørgsmål kan være gode dagsordenspunkter for samarbejdsudvikling og vedligeholdelse.

Tema: Hvordan sikres psykologisk sikkerhed blandt samarbejdspartnerne

Arbejdsspørgsmål:

- Oplever du dig inkluderet i samarbejdet? / Hvad kunne understøtte en øget oplevelse af inklusion?

- Oplever du at lære af og bidrage til læring af samarbejdet? / Hvad kunne                            understøtte øget læring i og af samarbejdet?

- Oplever du det muligt og trygt at sige din mening i samarbejdet? / Hvad kunne understøtte dette?

Tema: Tid og ressourcer til samarbejdet

Arbejdsspørgsmål:

- Oplever I jeres tid og ressourcer til at samarbejde at være tilstrækkelig og passende?

- Er der konkrete forslag til hvorledes tidsforbrug eller ressourcer kan justeres eller optimeres?

Tema: Hvorledes ser samarbejdspartnerne behov for ledelsesstøtte i samarbejdet?

Arbejdsspørgsmål:

- Er der behov for ledelsesstøtte i relation til prioritering eller afklaring af samarbejdsopgaver, rammer for samarbejdet eller udvikling heraf?

 

Vedligeholdelsesaktiviteter

Et velfungerende samarbejde bruger ca. 80% af deres tid på at arbejde med opgaver eller elementer der sikrer god opgaveløsning. De resterende 20% af tiden er afsat til vedligeholdelse af samarbejdet, der skal sikre, at samarbejdspartnerne får talt om, afklaret og sikret fortsat godt samarbejde.

Gode arbejdsspørgsmål til vedligeholdelsesaktiviteter kan være:

- Hvorledes er kommunikationen i samarbejdet bemyndigende, dvs. understøtter refleksion,          anerkendelse af synspunkter og håndhæver ligeværdighed blandt samarbejdspartnerne?

- Hvordan ser samarbejdspartnerne på deres fælles bidrag? Udarbejd evt. kontrakter for adfærd og normer i samarbejdet.

- Er det muligt at effektivisere samarbejdet uden at det påvirker opgaveløsningen negativt?

- Er der udviklingsområder der vil kunne understøtte bedre opgaveløsning?

Anvend gerne alle spørgsmålene som inspiration til både udviklings- og vedligeholdelsesaktiviteter.

Lærer og pædagog samarbejdet er nok det mest centrale område, hvor elevers læring, udvikling og trivsel behandles og udvikles. Derfor må og skal samarbejdet prioriteres, udvikles og vedligeholdes. På sammen måde som bilen, huset eller relationer vedligeholdes og fra tid til anden gennemgår service, bør skolens samarbejde gør det samme.

Kilde: Gruppe- eller teamsamarbejde. Hvad kræver opgaven? Samfundslitteratur. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ