Blog
0   10

Se, spørg, snak og vær skarp i skærmundervisningen. Praktik i online-skolen

Abonner på nyt om Litteratur, lærdom og læreruddannelse i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

De klarer det. De første uger i praktik helt uden at møde ind på skolen er nu krydset af for første årgang på Læreruddannelsen i Aalborg. De klarer det. Med en ballast fra et halvt års læreruddannelse og en stor vilje til at få det til at lykkes – mod alle odds. Praktiklærerne er fantastisk hjælpsomme, eleverne er fortsat ved godt mod (utroligt, hvor engagerede, overbærende og arbejdsomme elever kan være under de givne rammer), og det går. De studerende skal have megen ros for at gå til opgaven uden tøven og med stor entusiasme. Mange ville have tøvet. Mange ville være skræmt, men takket være praktiklærerne (og de mange elever, der gør det muligt for de studerende at finde glæden i arbejdet), så går det. Men ….. der er ingen tvivl om, at det er en nødplan.

Se, spørg, snak og vær skarp i skærmundervisningen – praktik i online-skolen

De klarer det. De første uger i praktik helt uden at møde ind på skolen er nu krydset af for første årgang på Læreruddannelsen i Aalborg. De klarer det. Med en ballast fra et halvt års læreruddannelse og en stor vilje til at få det til at lykkes – mod alle odds.  Praktiklærerne er fantastisk hjælpsomme, eleverne er fortsat ved godt mod (utroligt, hvor engagerede, overbærende og arbejdsomme elever kan være under de givne rammer), og det går. Her er en status fra de unge praktikanter fra mit danskhold. De har givet en tilbagemelding på praktikkens kompetenceområder. Her er nogle af deres udsagn efter to online-undervisnings-praktikuger:

Relationskompetence online er naturligvis en udfordring. Det er det for lærerne, men for lærerstuderende må det være en virkelig stor udfordring at løse.

Humoren er en stor del af, det vi benytter os af i undervisningen, for at få relationerne opbygget med eleverne. Sværheden i at opbygge relationer er synlig i vores undervisning. Det er i særdeleshed kontrasten mellem undervisningen i går, hvor vi havde 53 elever til en undervisning - til undervisningen i dag med 3-4 elever. Det er tydeligt, hvor meget tryghed og nærvær betyder.

Artiklen fortsætter under banneret

Et tændt kamera giver indblik i meget om eleven.

Brainbreaks: Vi har lavet nogle aktive pauser/ brainbreaks, hvor vi får mulighed for at se eleverne på en anden måde. Eks: Alle finder en ting der starter med K, eller B osv. Så kommer der gang i dem og deres kreativitet. Men det er en udfordring at se alle! 

Spørg til eleverne: Vi startede desuden ud med en præsentationsrunde af både os og eleverne. Vi er ikke udfordret af urolige elever og sniksnak – det skaber rum til lidt mere pjat og sjov fra vores side engang imellem. Vi forsøger desuden at skabe tillid til eleverne ved at spørge ind til dem. Vi bruger elevernes navne, når vi snakker med dem – og hvis Tobias er vant til at blive kaldt Tobi, så kalder vi ham også Tobi.  

Gåder og lege: Det er godt at lave små lege, der aktiverer eleverne. Når vi tjekker ud med dem, kan vi finde på at give den en gåde de skal løse, eller finde en ting der starter med b eller har x antal stavelser. Eleverne synes det er rigtig sjovt, og vi kan mærke de kommer til os og spørger om hjælp. Der er mange forskellige lege vi kan bruge, og vi varierer dem meget.  

Øvelse giver (lidt) rutine: Det går meget bedre. I starten havde vi svært ved at komme ind hos dem, især pigerne. De var meget stille og man skulle nærmest tvinge svar ud af dem. Drengene derimod er, som man forventer de er - de har bare krudt i røven.

Mindre grupper er godt: Jeg synes godt, at det kan være udfordrende at opretholde og skabe en god relation online. Men jeg synes, at vi er lykkedes godt med det indtil videre. Når klassen skal arbejde individuelt med en opgave, har vi opdelt klassen i tre mindre grupper, så vi på denne måde kan sidde med en gruppe hver.

Brug tid på at se med bag skærmen: Eleverne i vores 4.klasse sidder også ofte og viser ting på skærmen, som de gerne vil vise, fx deres hund, kat, et stykke legetøj mv. Indtil nu har vi bedt eleverne om at pakke tingene væk og fokuserer på undervisningen. Men næste uge vil vi sætte tid af til at de kan få lov til at vise en ting fra deres værelse hver især. Og vi praktikanter vil vise rundt i vores stue/værelse, hvor vi sidder, så eleverne føler, at de ”kender” os bedre.

Fredagssnak: Vi har hver fredag et helt modul afsat til relationskompetence. Vi bruger dette modul på at lege med eleverne, og snakke om deres hverdag. Her er der ikke nogen tidsplan, ikke nogen opgaver vi skal nå. Dette modul gør det også lettere at arbejde mere fokuseret i de andre moduler.

Men det er ikke det optimale, det ved alle: Jeg syntes godt det kan være svært at opbygge den helt store relation til eleverne. Dette kan være fordi at der er en naturlig distance online, som muligvis er svær at gøre noget ved.

Der er også en erfaring med de faglige og didaktiske udfordringer:

Kreativitet på digitale platforme: Vi begyndte arbejdet med ”Klovnen der bare ikke var særlig sjov”, og her skal eleverne arbejde med kreative opgaver og på nye platforme. Jeg er derfor positivt overrasket over, hvordan eleverne tackler de tekniske udfordringer. De er meget dygtige til at navigere i dette. Eksempel skulle vi arbejde i Thinglink, vi valgte at gøre det i fællesskab på én skærm, og her kunne vi mærke elevernes begejstring, idet mange havde noget at tilføje til Thinglinkén og derved forsiden til bogen.

Husk at dele alt: Vi oplevede en af de udfordringer der kan være ved onlineundervisning. Vi havde overset, at en dreng fra klassen ikke havde delt hans dokument med os, så vi rent faktisk ikke vidste om/hvad han havde fået lavet i historie. En lærerig fejl. 

En lektion er ikke lang tid: Jeg er blevet overrasket over, hvor hurtig en lektion på 45 minutter går – hvis man får gang i en god diskussion, kan man nemt bruge 1/3 af lektionen på den. Derudover skal man også medregne IT-problemer, og ofte skal en opgave gentages mere end én gang! 😃 Men ellers er jeg virkelig imponeret over, hvor gode eleverne er til at reflektere over de dilemmaer, de præsenteres for, og hvor nuancerede/interessante svar de byder ind med.  

Præcise og skarpe formuleringer på opgaverne: Når opgaverne lægges ud skal man være uhyre præcis i forhold til hvilke formuleringer, og vendinger man bruger i opgavebeskrivelsen. Det skal man fordi det ikke længere er hurtigt bare at spørge om eventuelle små hurtige spørgsmål. 

Lærerarbejdet er komplekst og man skal trives i det.

Det skal også være sjovt: Det overraskede mig, hvor dybt engageret nogle af eleverne var, da de fik lav til at lave en kreativ opgave. Eleverne skulle skrive en historie, hvor de skulle forestille sig, at de var en børnearbejder, som beskrev sin dag. Flere at eleverne var meget ivrige efter at få lov til at sige noget. Fedt at opleve!

Lærerarbejdet er mange ting: I denne uge har vi fået et større indblik i hvad lærerjobbet også inkluderer. Vi har deltaget i mange møder, blandt andet et for hele mellemtrinnet. Det var spændende at høre hvor forskelligt de håndterer onlineundervisningen, og overraskende hvor forskellige vores udfordringer er.

Forældresamarbejde: Vi har i denne uge været med til forældremøde. Dette var en stor øjenåbner for mig, i forhold til relationsarbejdet. Det blev tydeligt, hvordan disse møder giver læreren et helt unikt indblik i elevens hverdag, trivsel og familieliv. Det gav også os som praktikanter en anden tilgang til enkelte elever. Vi kunne i dagene efter mærke, hvordan vi tilgik de elever på en helt anden måde.

Sådan ser det ud. De studerende skal have megen ros for at gå til opgaven uden tøven og med stor entusiasme. Mange ville have tøvet. Mange ville være skræmt, men takket være praktiklærerne (og de mange elever, der gør det muligt for de studerende at finde glæden i arbejdet), så går det. Men ….. der er ingen tvivl om, at det er en nødplan.

Når man underviser online, så bliver det topstyret og planlagt og alt foregår (oftest) i en bestemt rækkefølge, hvor der ikke er rum for det uventede møde, det overraskende indslag, det sære, det svære og det sjove.

Peter Seeberg skrev det i bogen ”Ting der måske forsvinder” fra 2000:

”Hvad siger en computer,

som den ikke selv kan forstå?”

Jeg (og mange med mig) glæder os til at møde det, vi ikke selv kan forstå. Og møde det sammen med andre.

Bodil Christensen, Læreruddannelsen Aalborg


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.479 andre er allerede tilmeldt