Forskning

Børns naturdannelse er en proces, hvor barnets forhold til natur styrkes. I processen indgår forskellige typer af relationer til natur, og de kan kategoriseres i fem forbundne elementer i naturdannelse: Det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske.

Forskere: Sådan kan vi give børn et dybere forhold til naturen

Forskere har for Friluftsrådet kortlagt international forskning i børns naturfaglige dannelse. Bl.a. viser rapporten, at skolernes naturfag kan åbne børns øjne for naturen, men der er mindre fokus på at forbinde de kognitive sider med børnenes egne kropslige erfaringer. "Børn er nysgerrige og skal have mulighed for at gøre deres egne erfaringer, men pointen er, at vi nogle gange bør blive bedre til at inspirere og stille spørgsmål, når det gælder det kognitive, følelsesmæssige eller filosofiske", siger Søren Præstholm, leder af Center for Børn og Natur.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Friluftsraadet.dk/bornsnaturdannelse

Powered by Labrador CMS