"Det er godt for kollegerne at formulere deres ønsker og tanker overfor skoleledelsen, og det er godt for ledelsen at høre det fra andre end tillidsrepræsentanten. Lederen har visioner for skolens udvikling, og det gør lærerne sig også tanker om", siger Hanne Hjort, tillidsrepræsenant for lærerne på Geelsgårdskolen i Virum.

Regional arbejdstidsaftale: Tillidsrepræsentant ser frem til bredt samarbejde om skolens planlægning

Den nye aftale om regionale læreres arbejdstid indeholder to gode elementer, vurderer tillidsrepræsentant Hanne Hjort fra Geelsgårdskolen. Den ene er, at ledelsen skal samarbejde med hele lærerkollegiet om skoleplanen. Den anden er en pulje på 60 timer til diverse opgaver.

Publiceret

Samarbejdsmøde

Målsætningerne og skoleplanen præsenteres på et møde mellemledelsen og lærerne med henblik på, at lærerne kan kvalificeremålsætningerne og skoleplanen forud for, at ledelsen træfferendelig beslutning.

Kilde: Aftale om arbejdstid for undervisningsområdet iregionerne

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kommer ikke bag på tillidsrepræsentant Hanne Hjort fra Geelsgårdskolen i Virum, at den nye arbejdstidsaftale for lærere ansat i de fem regioner læner sig op af aftalen på kommunalt niveau. Netop derfor er hun som udgangspunkt skeptisk.

7½ år efter lockouten: Så fik også lærere i regionerne en arbejdstidsaftale

"Jeg stemte nej til den kommunale aftale, fordi den med et lidt fortærsket udtryk er som Lov 409, men med ret til at sætte ord på det. Men vi må arbejde efter den nye arbejdstidsaftale det bedste, vi kan", siger Hanne Hjort.

Som tillidsrepræsentant for cirka 60 lærere står hun i spidsen for en væsentlig andel af de under 500 lærere, som er ansat i regionerne, for eksempel på sygehusenes børneafdelinger og på specialskoler.

Godt at lærerne 'tvinges' til at bidrage til skolens udvikling

Tillidsrepræsentanten fra specialskolen under Region Hovestaden ser umiddelbart to gode elementer i den nye aftale.

Det ene er, at ledelse og tillidsrepræsentant skal drøfte, hvilke målsætninger ledelse og lærere vil arbejde for i det kommende skoleår, og hvordan ledelsen prioriterer lærernes arbejdstid. På baggrund af drøftelsen fremlægger ledelsen et forslag til målsætninger og en skoleplan for hele lærerkollegiet.

"På en specialskole som vores er lærerne dedikerede til deres fag og elever med forskellige handicap, så de tænker ikke fagpolitisk. Nu får vi et forum, hvor vi 'tvinges' til at tale om planlægningen af skoleåret. Det er godt for kollegerne at formulere deres ønsker og tanker overfor skoleledelsen, og det er godt for ledelsen at høre det fra andre end tillidsrepræsentanten. Lederen har visioner for skolens udvikling, og det gør lærerne sig også tanker om", siger Hanne Hjort.

Diverse opgaver kan samles i en pulje på 60 timer

Gældende lokalaftaler opsiges ikke med den nye centrale arbejdstidsaftale. Det er Hanne Hjort også glad for.

"Vi har ikke selv en lokalaftale, men vi læner os op ad den mellem Lyngby-Taarbæk Kommune og Lyngby-Taarbæk Lærerforening. Det bliver vi ved med, og det er afgørende for os, fordi vi er glade for aftalen. Men den regionale aftale formulerer mere præcist, hvordan samarbejdet på skolen skal foregå".

Hanne Hjort fremhæver også, at der på den enkelte lærers opgaveoversigt skal anføres estimeret tid til opgaver, som ledelsen skønner til mindst 60 timer.

"Det betyder, at ledelsen kan lave en pulje med opgaver på skolen. Hvis man for eksempel skal føre tilsyn med gymnastiksal eller skolekøkken, kommer man aldrig op på 60 timer, men det gør man hurtigt, hvis man har tre af den slags opgaver", siger Hanne Hjort.

Tillidsrepræsentanten regner ikke med ændret antal lektioner

I en kommentar til gårsdagens nyhed på folkeskolen.dk/specialpædagogik om den nye regionale aftale skriver lærer Anne Nielsen:

"Så lang tid 'aftalen' går ud på, at 27 lektioner om ugen er normen, og at det er ok, at man ikke har mere forberedelsestid, end hvad der bliver til overs efter korte pauser og gangvager/frikvartersvagter og drøftelser med kollegaer og tilsyn og fotokopiereing og... og . .og - tja. Så er den ikke så meget værd, vel?"

Hvis tallet 27 lektioner om ugen blev nævnt i aftalen, ville Hanne Hjort være enig. Men tallet fremgår ikke af teksten.

"27 lektioner om ugen ville være en katastrofe. Hos os ligger det på 25, og det regner jeg ikke med, der ændres på. Men man kan sige, at den kamp for en arbejdstidsaftale, som vi har haft siden lockouten i 2013 - ja, den er flyttet ud på skolerne. Så tager vi kampen der, men vi har heldigvis et godt samarbejde hos os", siger Hanne Hjort.

Aftalen gælder fra det kommende skoleår. Du kan læse den via dette link: