Debat
0   4

15 % af konflikterne skal være bedre

De 15 % vendt om - altså 51 % er tallet for de skolelærere, som oplever vold og trusler. Sådan kan tal jo bruges til meget - og her skal de bruges!

15 % af konflikterne skal være bedre.

75.000 børn eller knap 15% har bekymrende højt fravær i skolen. Vores Børne- og undervisningsminister kalder det ikke kun dybt alvorligt. Hun benævner også flere, af de oplagte grunde til hvorfor børnene sjældent dukker op i skolen: barnet kan være bange for en lærer, mobning, konflikter i hjemmet. Og det er netop dét samlende ord og svaret på hvorfor problemet opstår. Men også løsningen ligger i ordet: konflikt.

Artiklen fortsætter under banneret

Man kan som bekendt bruge tal til meget. De seneste tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) maj '18, - viser, at tallet vendt om - cirka 51 procent af lærerne i folkeskolen har oplevet , at blive revet, kradset, nappet eller få en genstand kastet efter sig.

Bag tallet ligger naturligvis et større antal konflikter. Nogle er konstruktive, nødvendige og udviklende. Andre aldeles destruktive og helt unødvendige.

Det er de sidstnævnte vi bør gøre bedre, - ved at blive bedre.

Der findes ikke problembørn, kun børn i problemer.

Og hvis vi voksne fortsat vil hævde, at vi påtager os ansvaret for samværet, må vi stramme op. Cirka 15 procent.

Når Jeg underviser skolelærere i Skånsom Magtanvendelse, lovgrundlag og pædagogikken omkring dette, oplever jeg en klar genkendelse og en sult fra lærerne på dette område. De ønsker, at stå mere sikkert - også for børnenes skyld. Samme konklusion kommer NFA også til i undersøgelsen: "..at skolerne er udfordret på at kunne håndtere vold og trusler om vold mod underviserne.."

De voksne omkring disse procenter, - skolelærerne, pædagogerne, forældrene, ledelsen og politikkerne må gå ad 2 spor:

Det lange træk, at nydefinere vores teoretiske såvel som praktisk  tilgang til skolegang. Måske filosofien om skolen i Danmark skal lande et andet sted end skolen før og efter inklusionen. Måske heller ikke en indførsel af Summerhill, hvor  ”..eleverne ofte vælger ikke at komme til timerne, f.eks. på varme sommerdage "hvor der sker noget mere spændende i skovene”. (Information 5. november ’97).

Det akutte spor, som nødvendigvis må håndtere de uhensigtsmæssige konsekvenser af voksnes hidtidige svigt.

For de 15 procent bliver svigtet. Kassen passer jo ikke, og derfor bliver de klemt.

Den snære ramme skaber dårlige konflikter, hvor barnet og læreren taber. Med mindre at lederen og læreren påtager sig ansvaret, for at blive klædt ordentligt på til den aktuelle og uoptimale ramme.

I sidste ende er det læreren der har ansvaret, for egen læring og kunnen.

Inden da må det være lederen og politikeren.

Ansvaret er, at klæde den voksne i konflikten på. Sikre at responsen på trusler om vold og voldlige udfald mødes uden frygt og laveste erfaringsdannelse, men af kompetente og skånsomme professionelle.

Niels Bräuner, ejer

Magt & Omsorg


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ