Musik
0   12

Musiklærer om fjernundervisning: Jongler med kompetencerne og del viden

Arne Widding Nielsen har brugt mange timer på at udvikle fjernundervisning til musiktimerne på Jels Skole. Han deler gerne materialerne og opfordrer andre til at gøre det samme.

"Du er kommet for sent til musik, og du har sikkert heller ikke øvet dig på din nodeteori. Nu låser jeg dig inde i det her lokale ind til du har løst mine gåder. Ja, når du tror du har løsningerne, kan du jo taste svarene ind på tastaturet over dørhåndtaget ,og kun hvis du svarer rigtig på dem alle sammen kommer du ud. God fornøjelse", lyder den onde stemme, der byder eleverne velkommen i musiklærer Arne Widding Nielsens virtuelle escaperoom.

Arne Widding Nielsen er lærer på Jels Skole i Vejen Kommune. Han har brugt rigtig meget tid på at finde nye undervisningsmetoder, efter at fjernundervisning er en realitet. Han har brugt omkring 16 timer på at lave det virtuelle escaperoom og ligeså længe på et virtuelt musiklokale, hvor eleverne kan gå i på oplevelse i et spillerum, komponistrum og et lytterum.

"Man er nødt til at se potentialet i tingene i stedet for at føle sig begrænset", siger han.

Lærere bør hjælpe hinanden

Artiklen fortsætter under banneret

Han deler hellere end gerne sine ideer med andre lærere.  

"Det tager rigtig lang tid at lave det her. Man skal lave alle billederne selv, for man kan ikke bare stjæle med arme og ben. Det må man ikke. Men når det er lavet, har jeg delt det med mine kolleger, forældrene og eleverne. Og jeg lagde det ind i Facebookgrupper, så andre kan bruge det", siger han.

"Hvis alle lærere, der er dygtige til den her form for undervisning, bruger de timer, det tager og så deler, så får vi meget tilbage igen. Mange af os er jo kommunalt ansatte, så vi kan ligeså godt hjælpe hinanden. Hvis det jeg har lavet kan give 1000 timers undervisning, ville det da være megafedt".

"Jeg er selv tryllekunstner og jonglør. Man kan bruge rigtig mange af de færdigheder, man har til at få lavet noget, som kan være enormt værdifuldt for andre lærere, som ikke har de samme kompetencer. Jeg er vokset op med computeren. Internettet kom da jeg var i slutningen i folkeskolen. Så jeg er vokset op med at prøve mig frem. Men dem, der er en generation ældre har det svært. Så er det fedt, hvis nogle kan bruge mine materialer eller lade sig inspirere af dem", siger den 38-årige lærer. Han peger på, at lærere har meget forskelligt udgangspunkt, når det gælder fjernundervisning.

Sådan bliver man bedre til at fjernundervise

Arne Widding Nielsen bruger selv en del tid på at surfe på blandt andet Youtube for at finde inspiration til fjernundervisningen.  

"Jeg har primært 6. klasse. Der er meget gaming. De store professionelle spillere streamer, hvad de laver. Det kan vi godt lære noget af. De er virkelig gode til at holde deres seere fast", siger han.

"Der er også sider, som teacherspayteachers.com. Hvor lærere kan gøre materiale tilgængeligt for andre lærere for et symbolsk beløb. Man kan vælge at lade sig inspirere eller at købe det".

"Jeg så en lærer fra England, tror jeg, der var megadygtig til at engagere de mindste. Hun havde små ting, som hun holdt op foran skærmen. Hun havde lavet forskellige billeder. Og hun fik aktiveret eleverne, for eksempel ved, at de skulle finde en ting og vise frem, som begyndte med det bogstav, hun gennemgik, eller eleverne skulle forme bogstavet med hænderne oppe ved hovedet.  Det er vildt inspirerende at se. Men det koster en hel masse tid at lave", siger Arne Widding Nielsen.

 

 

Skæv måde at gøre eleverne skoleklar på

I mandags gav han sine elever en udfordring.

"Jeg havde lagt mærke til, at mange elever om morgenen nærmest lige var væltet fra sengen og over i stolen. Jeg skal have dem til at forstå, at det er skole. De skal op og være klar. Så sagde jeg: I morgen er det tossetirsdag. I skal have en skør hat på. Så stå op, tag et brusebad, spis morgenmad og tag en skør hat på", siger han.

I tirsdags havde han mange musiktimer, så derfor valgte han selv at trække i fuldt hippiekostume med paryk, skjorte, briller, pandebånd og stor paryk, inden han tændte for computerens kamera.

"De synes, det var sjovt. Der var også nogle af dem, der havde nogle skægge hatte på. Jeg synes, det udstråler overskud, at man tager det seriøst, og at man ikke bare er derhjemme. Man kan godt som elev tænke, nu sidder vi bare derhjemme og er på computeren. Det kan godt være lidt kedeligt".

Han har også spurgt eleverne, om de kender lærere, som de synes han skal lære noget af, så han kan blive endnu bedre til at fjernundervise.  

"Men de sagde, at de synes ,jeg gør det ret godt".  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
741 andre er allerede tilmeldt