Debat

Pas på lærerne – de skal holde længe

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Velkommen 2021 - du bliver bedre end 2020". Sådan hilses det nye år af mange. Må det blive sandt på trods af disse første måneder, som statsministeren kalder de hidtil hårdeste i pandemien. Nu skal vi for alvor passe på hinanden - og os selv!

I DLF har vi lige siden nedlukningen i foråret fremhævet vigtigheden af, at eleverne kan modtage undervisning på så gode betingelser som muligt. Det er især vigtigt for sårbare og udsatte elever at kunne møde frem og være en del af fællesskabet, og skole og undervisning har fået en ny og anerkendt position i samfundet. I denne nye periode med lukkede skoler er der indtil videre fortsat åbent for fysisk fremmøde for elever på såvel almindelige folkeskoler som specialskolerne. Kollegaer er i disse dage helt fremme i front og løser en enormt vigtig opgave, og det er blevet tydeligt, at der skal stilles meget større krav til sikkerheden.

Indsatsen fra lærere, såvel i den fysiske undervisning som i fjernundervisningen, betyder, at lærere generelt nyder stor anseelse i samfundet. Det er velfortjent, og DLF arbejder på, at det gode omdømme bliver omsat til bedre og mere trygge arbejdsforhold.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tal fra en undersøgelse blandt lærere, som Københavns Universitet har gennemført, tyder på, at det er nødvendigt at passe bedre på lærerne. Undersøgelsen er gennemført før de nuværende øgede restriktioner og i en tid, hvor lærerne gennemførte undervisning på skolerne, men resultatet tegner et billede af en helbredsrisiko, som vi skal tage meget alvorligt. Ikke alene en risiko i forhold til selve sygdommen covid-19, men også i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Stress og udbrændthed er pandemiens følgesvende.

Alle ved, at der er forskel på en spurt og en maraton. Hvis man skal holde til en kort periode, kan man lægge alle kræfter i - men et langt, sejt stræk, hvor vi ikke engang ved, hvor målstregen er, betyder, at vi er nødt til at spare på kræfterne.

63 procent af de adspurgte lærere svarede dengang i undersøgelsen, at de var bekymrede for, om de kan holde til arbejdet i længere tid. Kun 12 procent var slet ikke bekymrede. På spørgsmålet om, hvorvidt de følte sig udbrændte, svarede 60 procent, at det i nogen, høj eller meget høj grad var tilfældet. Kun 15 procent svarede, at det slet ikke var tilfældet. At føle sig udbrændt er et alvorligt faresignal, så der SKAL tages hånd om lærerne.

DLF arbejder for fælles udmelding fra vores arbejdsgivere og minister om, at samfundet ikke skal forvente det samme af skolen som i en almindelig dagligdag. Presset skal lettes. Det giver for eksempel ikke mening at gennemføre de samme lange skoledage med samtlige fag i den nuværende situation.