Arbejdstidsaftale A20
12   30

Ny aftale for lærerne i København: Beholder forberedelsesfaktor

Til formiddag er arbejdstiden under den nye lærerarbejdstidaftale faldet på plads for lærerne i landets største kommune. De beholder kravet på en halv times forberedelse til hver undervisningstime, som er i den nuværende københavnske lokalaftale.

Lige før sommerferien i 2019 fik Københavns Lærerforening forhandlet en aftale på plads med kommunen, som sikrer sammenhængen mellem undervisnings- og forberedelsestid. En times undervisning udløser en halv times forberedelse, som ikke må bruges til andet. Dén aftale videreføres i den nye tilpasning af lokalaftalen til den nye, centrale lærerarbejdstidsaftale, A20. De københavnske lærere beholder også deres mulighed for at lægge fem ugentlige forberedelsestimer fleksibelt til rette. 

Efter syv år med Lov 409 blev Lærerforeningen og KL i august sidste år enige om en ny, central arbejdstidsaftale, den såkaldte A20. Det er så op til de lokale parter i kommunerne at aftale, i hvilket omfang de vil videreføre elementer fra deres lokale arbejdstidsaftale, og om de ville implementere alle elementer fra A20. Folkeskolen.dk har tidligere fortalt om aftalerne i Frederikssund og Herning, hvor man har droppet A20-kravet om en opgørelse af hver enkelt lærers arbejdstid hver 3. måned. Samme model har man fulgt i København:

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er jo et kompromis", siger formand for Københavns Lærerforening Lars Sørensen til folkeskolen.dk

"Med de krav til tydelighed i opgaveoversigten, hvor alle opgaver over 60 timer skal skrives ind, mente vi godt, det kunne undværes. Og det var et meget centralt ønske fra forvaltningen, som mener, det vil blive en meget stor bureaukratisk og administrativ belastning".

Parterne er enige om snarest at indleder arbejdet med at konkretisere A20's samarbejdsspor, herunder hvordan man fremover bedst tilrettelægger tillidsrepræsentantopgaven på de nye store skoler fordelt på flere matrikler.

"Den nye arbejdstidsaftale for lærere og børnehaveklasseledere skal samlet bidrage til at skabe et godt samarbejde på alle niveauer, og sikre et fokus på at skabe balance i opgaverne, forberedelse af undervisningen, teamsamarbejdet og fleksibilitet i tilstedeværelsen, og dermed styrke lærere og børnehaveklasselederes arbejdsglæde, trivsel og faglighed til gavn for byens børn", hedder det i en fælles pressemeddelelse fra Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Skolelederforening og Københavns Lærerforening


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ