Sommerens eksaminer i England er aflyst, har uddannelsesminister Gavin Williamson meddelt, efter at skolerne er lukket ned for tredje gang i pandemien.

Sommerens eksaminer aflyst i England

Uddannelsesminister i England, Gavin Williamson, har netop meldt ud, at sommerens eksaminer aflyses. I stedet giver lærerne karakterer. Sverige aflyser også sine nationale prøver.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da pandemien lukkede de engelske skoler i foråret, var det myndigheden Ofqual, der beregnede elevernes afgangskarakterer via en algoritme baseret på elevens rangerering i klassen angivet af læreren, elevens præstationer ved den foregående nationale eksamen - dvs. da de var 11 år gamle - samt skolens præstationer de foregående år.

Det resulterede i et kæmpe karakterdrop og massiv vrede, som førte til, at uddannelsesministeren måtte undskylde, og eleverne fik den højeste af henholdsvis Ofquals og lærerens karakterer.

Da England for tredje gang lukkede ned tirsdag, meddelte Gavin Williamsen parlamentet, at både de afsluttende grundskoleeksaminer GCSEs og A-levels, der nogenlunde svarer til studentereksamen, må aflyses igen til sommer. Men denne gang har han meldt ud, at han stoler på lærerne frem for algoritmerne, skriver BBC. 

I Sverige har man ikke afgangsprøver. I stedet indgår elevernes præstationer i de nationale test eller nationale prøver, som de kaldes, i 9. klasse, i lærernes afsluttende karaktergivning. Men for andet år i træk må lærerne bedømme afgangseleverne uden testresultaterne. Myndigheden Skolverket har besluttet, at kun testen i 3. klasse samt den i 4. klasse i specialskolen skal gennemføres. 

"Mange skoler er lige nu hårdt pressede og må planlægge sit arbejde fra dag til dag. I den situation risikerer den nationale prøve at udgøre en alt for stor belastning på skoleorganisationen. Nationale prøver kan indebære, at skolerne er nødt til at samle større grupper af elever i et og samme lokale, hvilket kan øge risikoen for smittespredning", forklarer Skolverket på sin hjemmeside.

Når 3.-klasse-testen og specialskoletesten alligevel skal gennemføres, er det fordi de spiller en rolle i at identificere de elever, der har behov for særlig støtte. Resultaterne indsamles dog ikke centralt, og skolerne får længere tid til at gennemføre dem end normalt, så de kan lægges ind i den almindelige undervisning.

Minister om eksamen: Vi har hørt jer