Anmeldelse Dansk mellemtrin
0   43

Gennemtænkt og gennemarbejdet

Grundigt. Det er nok det ord, der bedst beskriver “Tag ordet med dig!”. Man kunne tilføje omstændeligt og tidskrævende for læreren at sætte sig ind i.

Tag ordet med dig!

Fakta


Titel
Tag ordet med dig!

Forfatter
Hanne Trebbien Daugaard, Anne-Mette Veber Nielsen

Pris
81,25

Sider
48

Type
Bog 1 - Brug morfemerne

Forlag
Gyldendal


Pris
81,25

Sider
48

Type
Bog 2 - Brug konteksten


Pris
81,25

Sider
32

Type
Bog 3 - Tjek forståelsen


Pris
493,75

Sider
113 + kopiark

Type
Lærervejledning bog 1 + 2


Pris
368,75

Sider
34 + kopiark

Type
Lærervejledning bog 3

Forfatterne bag undervisningsmaterialet "Tag ordet med dig!" ved, hvad de skriver om. De er begge cand.mag. i audiologopædi, har begge været tilknyttet Center for Læseforskning ved Københavns Universitet og har sammen udviklet et undervisningsforløb af samme navn som materialet i forbindelse med et projekt om undervisning, selvindlæring og læsning på mellemtrinnet. Desuden er materialet blevet til under sparring med lærere og læse-/sprogvejledere.

Artiklen fortsætter under banneret

Materialet er beregnet til mellemtrinnet og består af tre elevhæfter til engangsbrug og to lærervejledninger. Desuden kan man downloade pdf’er, plakater og kopiark. Ideen bag er at styrke elevernes ordkendskab og forudsætninger for at kunne tilegne sig ord i en tekst.

I første hæfte er der fokus på morfemer, i andet hæfte på, hvordan konteksten kan bruges. I begge hæfter handler det om, at eleverne skal lære en strategi for at forstå, hvad ordene betyder, og for at lære nye ord. I det tredje hæfte drejer det sig om, at brugen af strategierne kommer til at sidde fast.

Lærervejledningen til hæfte 1 og 2 er særdeles grundig. Den første del fortæller om begreberne bag. Det drejer sig blandt andet om strategi- og ordkendskabsundervisning, morfologi og kontekstanalyse. Her er der referencer til flere forskellige forskeres publikationer. Efter en oversigt over elevhæfternes 14 ikoner og lærervejledningens 11 ikoner følger knap 100 siders side for side-vejledning. Bagerst er der over 40 kopisider.

Lærervejledningen til hæfte 3 om at tjekke forståelsen er også grundig. Her gennemgås begreber som ordtilegnelse, og princippet med, at læreren modellerer for eleverne, forklares. Så følger en otte sider lang side for side-vejledning i opgavetyperne, en syv sider lang gennemgang af læseteksterne, en vejledning, som kan bruges, hvis man ikke har arbejdet med de første to hæfter, og til sidst er der kopisider.

Der er ingen tvivl om, at materialet er særdeles gennemtænkt og gennemarbejdet på alle ledder og kanter. Layoutet er fint og overskueligt. Læreren tages i den grad ved hånden, for eksempel er der til tre sider i bog 2, side 25-27, hele fire siders vejledning.

Materialet går i dybden, er relevant, brugbart, gennemarbejdet. Men det kræver mange timers forberedelse at sætte sig ind i for læreren. Hvis man har forberedelsestid nok, og hvis man er glad for en meget grundig guidning, er det et helt igennem gennemført materiale.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.451 andre er allerede tilmeldt