Blog
0   7

Handelsspillet - En nøgle til tværfaglighed på mellemtrinnet

Abonner på nyt om Praktikeren i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad hvis man kunne give mellemtrinselever en forståelse af global handel, uligheden deri, kommunikation, relationer og produktion?. Hos os har vi forsøgt det hele med ”Handelsspillet”.

Årsag

Min kollega og jeg arbejder for tiden med en 5. klasse, der er en af de typer klasse der altid har meget på hjerte. De har altid behov for at diskutere eller dele viden. Vi ville derfor gerne give dem et indblik i hvad der sker i verden, og hvor stor en forskel der er på landes teknologi og ressourcer. Hertil var tanken at dette spil kunne give dem en indsigt i de forskelle der er tilfældet, når nationer skal handle.

 

Spillets gang

Artiklen fortsætter under banneret

Spillet spilles på 60 minutter hvor det handler om for hver nation, at få skabt nogle produkter man kan tjene penge på. De kunne se sådan ud:

Der er dog den udfordring, at der er en stor forskel på de fleste deltagere i spillet.

I-landene som deltager, har stort set alle maskinerne der skal til, for at fremstille produkterne. Det kunne være blyant, saks, lineal, vinkelmåler og passer.

U-landene som deltager, har stort set alle ressourcerne der skal til for at lave produkterne. Det kunne være hvidt og/eller farvet papir.

Heri opstår udfordringen som kræver, at der skal handles en del imellem nationerne. For at kunne tjene penge til sin nation, er det vigtigt at få lavet de rigtige handler, så man kan producere produkter man kan tjene penge på. Det blev derfor hurtigt et spil, hvor der var fart over feltet.

Det tværfaglige fokus

Midt i spillet, besluttede vi at holde en tværfaglig pause. Her skulle eleverne for en stund lægge produktionsarbejdet til side, og fokusere på deres egen nation. Ved hjælp af research skulle de fordybe sig i deres egen nation, og skrive et brev til en nabonation, hvor de som en dagbog fik fortalt om landets tilstand.

Da vi i spillets tidsrum både havde elever der oplevede at se tingene fra en supermagt og et ulands synspunkt, var der en masse undringer, og tit lyst til større retfærdighed.

Evaluering

Da eleverne havde spillet det første gang, var de meget besluttede om at spille det igen, men gerne med endnu flere elementer i reglerne. De ville gerne lave en spiludvikling hvori der bla. lå et aktiemarked der påvirkede spillets priser, som kunne skifte løbende og evt. missioner der kunne løses i løbet af spillet lidt a la ”Risk”.

Alt i alt endte første gang med handelsspillet med topmotiverede elever i en undervisning i konflikthåndtering, og gode tværfaglige muligheder med engelsk, matematik, dansk, geografi, og samfundsfag.

Da vi kunne mærke at det havde meget potentiale, har vi allerede nået at diskutere os frem til flere versioner spillet, og disse er ved at blive udviklet.

Hvis man skulle have lyst til at blive inspireret yderligere eller lignende, kan man altid skrive til mig på Henriktho86@hotmail.com eller følge med inde på instagram brugeren ”gamebasedad” hvor jeg også deler ideer.

Vi skrives

Henrik


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.143 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.476 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.558 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.702 andre er allerede tilmeldt