”Jeg tror, at der er masser af mennesker derude, der har tænkt, at der var masser af gode intentioner, og jeg tror, at der stadig er rigtigt mange mennesker, der ikke har indset, hvor stor en spareøvelse reformen har været for vores skolebørn”, siger SF's Jacob Mark.

SF vil vende særligt én tabel på hovedet til forårets skoleforhandlinger

SF’s Jacob Mark har fået en række data over den økonomiske udvikling for folkeskolen tilsendt fra ministeriet. Særligt én tabel skal vendes helt om, når partierne skal forhandle mere frihed til skolerne, lyder det fra SF-ordføreren.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolereformen har reduceret beløbet til undervisningstimerne i folkeskolen med en femtedel. Og sammenligner man prisen for en undervisningstime i 2010 med i dag er der blevet en tredjedel færre penge til hver undervisningstime i folkeskolen.

Det viser en oversigt over udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev i folkeskolen, som SF's undervisningsordfører Jacob Mark har fået i et skriftligt svar fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

Det skriftlige svar fra ministeren indeholder en række andre tal over udviklingen i folkeskolens økonomi og antallet af pædagogisk personale i skolen, men SF-ordføreren er ikke i tvivl om, hvilken af tabellerne der er den vigtigste at få vendt helt om på.

Siden 2009: 19 procent færre lærere i folkeskolen 

"Når vi til foråret skal forhandle om mere frihed til folkeskolen, skal skolerne have frihed til at have markant færre timer, så de kan vende tabellen på hovedet og derved få markant flere midler til hver undervisningstime. Det vil give bedre undervisning for eleverne", siger Jacob Mark.

Fra 93 til 63 kroner pr. elev til hver time

Tilbage i 2010 rakte midlerne til hver undervisningstime i skolen til et beløb, der svarer til 93 kroner pr. elev. Det beløb var året inden reformen i 2013 reduceret til 79 kroner - og to år inde i reformen, hvor reformens længde blev fuldt ud implementeret med obligatorisk lektiehjælp, kostede en undervisningstime 63 kroner per elev.

Jacob Mark er ikke i tvivl om, at de færre midler per undervisningstime har skadet kvaliteten af undervisningen.

"Det kan godt være, at der er kommet mange flere timer, men tiden til forberedelse, til tolærerordninger, til at lave særlige planlagte forløb og holddeling er faldet markant, når økonomien er blevet så meget dårligere. Så driver man skole ud fra kvantitet i stedet for kvalitet".

Se hvor mange penge din kommune får til ekstra lærere næste år

Jacob Mark: Næppe en nyhed for lærerne

Det kan vel ikke komme bag på nogen, at udgifterne pr. time er faldet, når man valgte at give eleverne langt flere timer uden at tilføre folkeskolen flere midler?

"Jeg tror, at der er masser af mennesker derude, der har tænkt, at der var masser af gode intentioner, og jeg tror, at der stadig er rigtigt mange mennesker, der ikke har indset, hvor stor en spareøvelse reformen har været for vores skolebørn".

"Det er en sørgelig historie, som nok ikke kommer bag på dem, der arbejder i skolen, men den kommer nok bag på mange andre, der ikke er skolenørder".

En milliard kan give 1.800 flere lærere - men på et år er der forsvundet 1.200

 

Læs mere

Ministerens svar til Jacob Mark