Faglig fornøjelse
0   5

»Jeg kan bruge mine fagkundskaber som julemand«

Jakob Blegvad Stenz er logopæd og julemand på tiende år. Som julemand bruger han dele af sin faglighed, og så bliver han mindet om at tage julemandsegenskaberne med tilbage i klasseværelset.

»Det var lidt et tilfælde, at jeg startede som julemand. Men min ekskone er kostumier, og hun skulle lave et julemandskostume for en dekoratør. Hun spurgte mig, om det ikke var noget for mig at være julemand. Og selv om min første reaktion var, at jeg aldrig skulle være julemand, fordi en julemand inde i mit hoved var sådan en storcenterjulemand fra amerikanske film, så endte jeg alligevel med at sige ja til opgaven. Der opdagede jeg til min store overraskelse, at jeg faktisk syntes, at det var ret sjovt.

Jeg har egentlig aldrig været specielt glad for at være den, der står forrest på scenen, men i rollen som julemand kan jeg alligevel godt holde det ud, fordi jeg ikke er mig selv. Jeg nyder at se glæden i børnenes øjne, og så synes jeg faktisk også, at jeg er en ret flot julemand. Jeg er nemlig ikke en plastikjulemand.

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelse på lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv. Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.

Jakob Blegvad Stenz,

54 år, er talepædagog med kontor på Damagerskolen i Greve, hvor han desuden er tilknyttet kommunens afdeling for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Jakob Blegvad Stenz er også formand for Audiologopædisk Forening, uddannet musiker og fritidsjulemand på tiende år.

Når børnene kommer op til mig som julemand, så står det klart for mig, at jeg faktisk er god til at tale med børn, og det er jeg jo i kraft af mit arbejde som logopæd, hvor jeg taler med børnehave- og indskolingsbørn. Jeg opdager på ny, at når man stiller børn åbne spørgsmål, får man bedre svar. På den måde oplever jeg, at jeg til en vis grad kan bruge mine fagkundskaber, når jeg er julemand.

I mit faglige virke er det mit job at vurdere et barns tale- og sprogevner og komme med forslag til, hvordan de kan hjælpes, og det skal jeg ikke som julemand. Der skal jeg bare være en glad mand, der får dem til at grine og synes, at livet er sjovt. Og de egenskaber forsøger jeg så faktisk at tage med mig, når jeg er ude at besøge børnene i deres klasser, så de børn, der måske en dag skal ind til mig, synes, at jeg er sjov, rar og tillidsvækkende.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg kommer til at savne julemandstjansen lidt i år, nu hvor corona sætter sine begrænsninger, men det ville sgu næsten være værre at skulle være julemand med visir. Hele den fysiske del er på den måde væk, og det gør det anderledes. En julemand, som børnene ikke kan gå hen til og give et kram, det lyder lidt fladt, ikke?

Da jeg købte mit eget kostume, tog jeg en beslutning om, at jeg har tænkt mig at gøre det her i mange år endnu. Jeg vil være ærgerlig over, hvis der et år ikke er bare et enkelt julemandsjob, men det er jo ikke en karrierevej, så det vil ikke være en identitetskrise. Hvis det skulle slutte i morgen, så vil jeg tænke, at jeg heldigvis har haft ti sjove år som julemand«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
628 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.462 andre er allerede tilmeldt