Blog
2   184

Jeg er ikke umotiveret. Jeg har urimelige arbejdsvilkår.

Abonner på nyt om Virkelighedens Vestby i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I 2019 var folkeskolereformen til eksamen. Timss-undersøgelsen af danske elevers matematikkundskaber i 4. klasse viser tydeligt, at eleverne ikke er blevet dygtigere af at gå i den danske folkeskole under reformen fra 2013.

Knap var printerne i diverse kontorer færdige med at udskrive Timms-rapporten fra 2019, før de første kommentarer var klar. Rapporten viser et fald i de danske elevers matematikevner , og hurtigt derefter stod forklaringerne klar. Blandt andet er skolelederformanden citeret for, at ”der var ingen, der lige tænkte 'hvor spændende' om denne reform” og at ”det var ikke motiverende.” Det bliver jeg, som matematiklærer på netop de evaluerede årgange (1.-4.) ærligt talt en smule fornærmet over.

Jeg er ikke umotiveret! Jeg går på arbejde hver dag, og min faglige stolthed byder mig at gøre så god en indsats, som jeg overhovedet har muligheder for. Hvis jeg manglede motivation for at udføre mit job, ville det forhåbentlig være blevet opdaget og påpeget af min ledelse i årene mellem 2013-2020. Så nej, Claus Hjortdal, det er ikke motivationen der mangler. Det er mine arbejdsforhold, der direkte har ført til det målte fald i elevernes faglige resultater.

Retfærdigvis skal siges, at Hjortdal selv er inde på andre mulige forklaringer. Længere skoledage er tydeligvis ikke motiverende. Ikke for lærerne, men for eleverne, der ikke kan afkræves samme professionelle tilgang til opgaven som vi lønnede medarbejdere. Hvis man skulle være i tvivl om dette, kan man bare tænke tilbage til forårets nødundervisning. Jeg var næppe den eneste i landet, der oplevede eleverne have langt bedre skoledage fra 8-12, end de tidligere havde haft fra 8-15.

Startende allerede i 2009 er der også sket et fald i antallet af lærerstillinger, der er større end samme periodes fald i antallet af skoleelever. Og de to ting, længere dage med færre lærere, kan jo kun lade sig gøre, hvis undervisningstimerne stiger og forberedelsen falder. Det resulterer i flere lærere, der går på deltid for at få hverdagen og arbejdslivet til at hænge bare nogenlunde sammen.

Artiklen fortsætter under banneret

Så inden lærerne gøres personligt ansvarlige for diverse skuffende undersøgelser, kunne man jo kigge på den ramme, som vi arbejder indenfor. Jeg er helt sikkert ikke alene, når jeg svarer Claus Hjortdal: Jeg er ikke umotiveret. Jeg har urimelige arbejdsvilkår!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
872 andre er allerede tilmeldt