Blog
0   4

Solidaritetens skygge, døvblindhed og musik som auditiv terapi

Abonner på nyt om Mette Friderichsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Ny viden i special- og inklusionspædagogikken

Om ikke længe er TIDSSKRIFTET SPECIALPÆDAGOGIKS sidste nummer i 2020 på gaden. Vi har her i dette herrens mærkelige og anderledes år samlet en række artikler, der beskæftiger sig med hverdagsliv, som det udspiller sig for en masse børn, borgere og professionelle. For selvom 2020 har været et år, hvor meget har været sat på pause, så er der også noget, der bare går videre.

Videre er vi med  3 spændende artikler:

1. artikel: "Elevers sociale inklusion og faglige progression - et dilemma" af Laura Emtoft, Lise Overgaard Nielsen og Stine Dunkan Gents. 

Vi er glade for, at kunne præsentere denne fagfællebedømte artikel, der handler om velment solidaritet og skånsomhed over for elever i særlige læringsudfordringer. Denne solidaritet kan desværre medføre manglende differentiering af undervisningen, hvorved de udfordrede elevers behov risikerer ikke at blive opfyldt. Artiklens analyser tager udgangspunkt i Goffmans begreb samhandlingsorden, og giver bestemt stof til eftertanke.

Artiklen fortsætter under banneret

2. artikel: "’Jeg ville gerne bare være som alle andre’ At være anderledes" – om børn og unge med Usher syndrom af Rasmus Hougaard Pedersen og Niels-Henrik M. Hansen

For længe siden, i 2004, udgav vi et temanummer om Døvblindhed og Kommunikation. Med ni forskellige artikler kom vi rundt om dette sjældne handicap, som slet ikke skal forstås så snævert, som ordet døvblindhed antyder i sig selv. Nu bringer vi igen en artikel om emnet, som både er yderst informativ, reflekterende og giver unge mennesker med progredierende syns- og høretab en stemme. Selv om man som professionelt ikke arbejder med mennesker med sansetab, så synes jeg, at artiklen er lærerig, ikke mindst fordi den tilbyder indsigt i handicapforståelse og individuelle oplevelser af at have funktionsnedsættelser.

3. artikel:  "Musik anvendt som auditiv stimulering" af Dorte Bisgaard:

Vi bliver ved høresansen i artiklen om “Musik anvendt som auditiv terapi”. Her beskrives nogle af de problematikker, der rejser sig, hvis den auditive bearbejdning ikke fungerer optimalt hos børn. Hos nogle elever i skolen kan vi møde skriftsprogsvanskeligheder, som skyldes upræcis bearbejdning af auditive input. Artiklen fortæller bl.a. om lydens vej gennem hjernen, og om hvordan og hvorfor auditiv terapi kan hjælpe.

I 2021 udkommer vi fortsat med 4 udgaver af tidsskriftet, det ene udgiver vi dog udelukkende digitalt, fordi vores abonnementstal desværre daler, og det kan vi mærke på tidsskriftets økonomi. Tidsskriftets bestyrelse har drøftet dette, men vi noterer os samtidig, at rigtig mange er lige så glade for digital information som information i papirform.

Redaktionen ønsker læserne et rigtig godt nytår.

Mette Friderichsen

Ansvarshavende redaktør ■

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.563 andre er allerede tilmeldt

PPR-netværket er for ansatte og andre med interesse for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
684 andre er allerede tilmeldt