Blog
2   12

Tolerance er tolerancens forudsætning

Abonner på nyt om Virkelighedens Vestby i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvis man kræver respekt og tolerance, må både vi som lærere og skolen som institution selv udvise respekt og tolerance. Ellers bliver det svært at tage de svære samtaler, når det er nødvendigt.

For et par år siden underviste jeg i skak som valgfag for 3.-4. klasse. Det var i sig selv en god oplevelse, der gav mulighed for gode ekskursioner, bl.a. når vi deltog i Dansk Skoleskaks turneringer, og mødte børn fra skoler og familier, der ikke ligner mine elevers.

Jeg opdagede dog hurtigt, at kongerne i skakspillene havde en tendens til at miste korset, som det ses på illustrationen til dette indlæg. Jeg overvejede, om det skyldtes dårlig plaststøbning eller om kongerne ikke kunne holde til at falde på gulvet. Men en dag tog jeg et par elever på fersk gerning, i færd med at knække korset af. Sådan et ville de ikke have på en brik i et spil, som de i øvrigt holdt meget af at spille.

Det er naturligvis hærværk mod skolens ejendom, men i min optik er det langt værre end at tegne i en biblioteksbog, eller ridse i et bord. Det er religiøst betinget hærværk, og viste en aggressiv afvisning af det danske samfunds værdier, i form af et vigtigt religiøst symbol.

Så hvor kommer overskriftens ord om tolerance ind i billedet: det gør de, i kraft af at min arbejdsplads og jeg altid har haft som fast politik at udvise accept for og tage hensyn til elevernes religiøse og kulturelle vaner. Der bliver ikke tilberedt svinekød i kantinen, bl.a. fordi det alligevel ikke ville blive solgt. Eleverne har mulighed for at have tørklæde på, hvis de ønsker det. Der er opsat kabiner i brusebadene, og skolen tillader fridage i anledning af den muslimske højtid Eid, ligesom vi altid sender et ønske om god ramadan.

Artiklen fortsætter under banneret

Når vi demonstrerer aktiv tolerance og respekt, er det meget lettere at tage diskussionerne, hvis det er nødvendigt. I dette eksempel indkaldte vi forældrene til samtaler om den uacceptable opførsel, og der var ingen tvivl hos dem: de var fortvivlede over deres børns opførsel, som var helt uforlignelige med hjemmets værdier, og tilbød at købe nye konger til vores skakspil.

Jeg kan naturligvis ikke vide det, men jeg spekulerer på hvordan den samme episode var blevet modtaget i hjemmet, hvis vi som skole ikke i både ord og handling havde udvist tolerance for familiernes kultur.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
874 andre er allerede tilmeldt