Anmeldelse

Perhaps we can

"Yes we can 5" fra Alinea kan en hel del - og en hel del mere end ved første øjekast - men ujævnheden i materialet forstyrrer helhedsindtrykket og skygger for de gode ideer bag materialet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Yes we can 5" er et klassisk undervisningsmateriale bygget op over en genkendelig og virksom læst. Materialet består af en tekstbog, en arbejdsbog, en lærervejledning, en webside og en række kort til forskellige Cooperative Learning-strukturer.

Fakta:

Titel: Yes we can 5

Forfatter: Ellen M. Tudor Edwards, Tone Omland, Isabelle Royer, Victoria Armstrong Solli

Pris: 181,25

Sider: 108

Type: Elevbog

Forlag: Alinea

Pris: 118,75

Sider: 104

Type: Elevhæfte

Pris: 1875

Sider: 72

Type: Lærerbog

Lækre, glatte, forproducerede kort til CL kan måske virke som en lidt overflødig og fordyrende detalje, men hvor er det lækkert at slippe for at printe, klippe, lime, laminere og forstærke kort og i stedet nøjes med at trykke lækre, glatte, beskyttede kort ud fra et ark - klar til brug på få minutter. En tidsbesparende detalje, som er nok så vigtig i en travl undervisers hverdag.

"Yes we can 5" er ikke kun klassisk hvad angår opbygningen, temaerne er også genkendelige. "Together again" om skolesystemer i engelsktalende lande, "Me, myself and I" om familie og personlige interesser, "Our mysterious World" om mysterier og myter, "Time off'" om - gæt selv, "Four takes on the UK" om England, Skotland, Wales og Nordirland og endelig "Take it to the extreme" om ekstremsport. Udmærkede temaer, lette at gå til, fordi de er velkendte og derfor lette at supplere med egne ideer. Ikke synderligt originale, hvilket ikke nødvendigvis er et problem - if it ain’t broken, don't try to fix it - identitet, kendskab til engelsktalende lande, fritidsinteresser og fantasi mister næppe relevans nogensinde. På den anden side er fornyelse jo ofte kærkommen.

Arbejdsbogen er materialets bedste del. Opgaverne er overskuelige og let tilgængelige. De er varierede nok, til at det er afvekslende, og ensformige nok til at sikre repetition og dermed forankring af det lærte. Grundig, velgennemtænkt grundlag for indlæringen. Materialet fokuserer blandt andet på at sikre indlæring af de hyppigst brugte ord i engelsk, det gøres uden terperi, men med fast og insisterende hånd.

Tekstbogen er noget mere svingende i kvaliteten. Der er deciderede perler iblandt: Fede indslag fra den engelsksprogede børnelitteratur og små fortællinger fra hverdagen - i øvrigt indtalt med forskellige sprogvarianter på den tilhørende webside. Men nogle af tekstbogens tekster virker underligt konstruerede og uden schwung og autenticitet, andre lidt tilfældigt udvalgt - de skriger lærebogsmateriale, og det er en skam. I lærervejledningen fremhæves tekstbogens temaforsider - såkaldte myldrebilleder - og der opfordres til, at man begynder temaarbejdet med at tale om myldrebilledet. Sådan set en glimrende ide, men der er ikke meget mylder på billederne, som består af et enkelt hovedmotiv og så en række små indsatte billeder, som udgør en slags indholdsfortegnelse til kapitlet. Det er en fin måde at lave indholdsfortegnelse på, men som inspirerende myldrebillede er det knap så imponerende.

Materialets tilhørende hjemmeside er overskuelig. Den består primært af lydfiler, men hvert kapitel har tilhørende printark, som kan anvendes til hjemmearbejde og ekstraopgaver. En særlig fin detalje ved materialet er, at det fokuserer på elevernes opmærksomhed på egen læring ved at invitere dem til at notere sig, hvad de lærte, og til at reflektere over deres egen læring.

"Yes we can 5" kan noget - faktisk en hel del - men leder man efter et nyskabende, kreativt og sprudlende materiale, skal man nok fortsætte sin søgning.

Powered by Labrador CMS