Folkeskolens leder:

Friske ideer fra læreruddannelsen

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Prisvinder: Måden vi taler om fravær på har betydning for elevernes identitet og læring 

Hvor langt skal man strække sig som lærer for at få eleverne til at møde op i skolen? Skal man skære deres mad i stykker for dem? Skal alle lærere på skolen være enige, og hvordan får man sat fokus på et problem, som koster så utroligt meget for de elever, som glider længere og længere væk fra skolens cirkel og til sidst helt forsvinder fra uddannelsesverdenen?

Det er en garvet lærer, som har samlet viden, overvejelser og diskussioner med kolleger om fravær i en af de vindende diplomopgaver på Lærerprofession.dk. Projektet Lærerprofession.dk, som er drevet af fagbladet Folkeskolen og landets professionshøjskoler, belønner hvert år de bedste professionsbachelor- og pædagogiske diplomopgaver. Blandt de prisbelønnede i år er også opgaver, hvor man kan læse, hvordan de studerende bruger den norske serie »Skam« i undervisningen, og hvad deres lærer får ud af det. Man kan blive inspireret til at arbejde med lydfortællinger, undersøgende matematik og professionelle læringsfællesskaber.

Prisvinder: Fiktion kan noget særligt, som kan bruges i et dannelsesperspektiv

Nu hvor læreruddannelsen er til debat igen-igen, er det på sin plads at gøre opmærksom på, at der faktisk er meget viden at hente i de opgaver, der allerede i dag bliver skrevet på professionshøjskolerne, både af bachelorerne og af de færdiguddannede lærere. Det skyldes ikke mindst, at opgaverne skal kombinere praksis og teori og indeholde en lille undersøgelse, hvor skribenten taler med andre lærere eller elever om det valgte emne. På den måde støder den teoretiske tilgang sammen med skolevirkeligheden, og derfor bliver det inspirerende og frugtbart.

Det er faktisk en guldgrube af viden, der efterhånden er samlet sammen på Lærerprofession.dk på folkeskolen.dk. Det er værd at læse og lægge mærke til, for der er rigtig meget at hente i lige præcis denne type opgaver på læreruddannelsen. Og derfor vil det være synd og skam at smide denne form for opgaver ud med badevandet, fordi uddannelsen skal ændres.

Der vil sikkert blive tænkt mange kloge tanker i den udviklingsgruppe, som uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen klogeligt har dannet med folkeskolens interessenter. Men man kan ikke lave en god læreruddannelse uden penge, uanset hvor mange geniale tanker man har.

Medmindre man skaffer de studerende mere undervisning og »fortætter« - eller forlænger - læreruddannelsen, vil den blive ved med at blive skældt ud for ikke at stille de høje krav, som er nødvendige for Danmarks vigtigste uddannelse. Krav skal bakkes op af undervisning og mulighed for feedback til de lærerstuderende - og det kræver undervisere og tid. Så tænk gerne tanker, men lad være med at smide det hele ud. Find gerne nogle penge også.

Minister om ændringer af læreruddannelsen: De kan blive både små og store