Blog
0   5

Skal vi slække på reglerne?

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Corona-restriktionerne er ved at gå ud over relationen mellem elever og lærere. Skal vi begynde at slække på reglerne, for at genvinde den vigtige interaktion – eller skal vi fastholde de stramme rammer?

Foto: Pixabay.com

 

I sidste uge beskrev jeg, hvordan vi agerede politibetjente i frikvarterne, da vores udskolingselever har svært ved at overholde reglerne på vores skole.

På vores skole har vi lavet et ’COVID-udvalg’, hvor hver klasse i udskolingen har én elevrepræsentant med til møderne. Her bliver eleverne taget med i en sparring omkring, hvordan voksne og børn fælles kan få det med de særlige rammer til at lykkes.

Artiklen fortsætter under banneret

På vores skole bruger vi lærere meget af vores tid på at sørge for, at eleverne overholder restriktionerne ift., hvem de må omgås i pauserne, og hvor de må befinde sig i pauserne.

Enkelte skoler i nærområdet er begyndt at give efter med reglerne.

Men er det her vi er nået til? Er det den vej, vi skal gå, for at bibeholde en god relation til vores elever – og kommer det i sidste ende til at ramme os som skole set ud fra et sundhedsaspekt?

 

Eleverne skal i tale

Vores rolle som professionelle er under alle omstændigheder udfordret i og med, at eleverne slår sig i tøjret, og vi efterfølgende korrekser.

En stor flok af vores ældste elever tager ganske enkelt ikke pandemien alvorligt, og det betyder, at vi som voksne må følge hårdere og hårdere op – med en nedadgående relationskurve til følge.

Tilbage står spørgsmålet: Skal vi slække på reglerne?

For de bliver tydeligvis alligevel brudt, uanset hvor meget vi lærere følger op.

Vejen frem lige nu må være dialogen med gruppen. Den udfordrende gruppe må vi forsøge at få i dialog omkring rammerne, for vores korrigerende adfærd virker nærmere som en rød klud i ansigtet på dem.

Vores udvalgsarbejde kan via en undersøgende tilgang forhåbentlig åbne op for en løsning, vi alle kan leve med – uden at gå på kompromis med sundhedsaspektet.

 

Her kan du genlæse min blog om frustrationerne ved frikvarterne på min skole:

www.folkeskolen.dk/1858731/corona-frikvartererne-fremkalder-frustrationer


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.147 andre er allerede tilmeldt