Blog
0   6

Når der går juleklip i billedkunst

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I år må mine elever undvære. De får jul ind på så mange andre tidspunkter, at jeg næsten tror, at de bliver jule-mætte, og gerne vil lave noget helt andet, bare engang imellem. Det bliver så i billedkunst.  Lige nu arbejder vi med streetart; grafitti.

Nu er det ved at være den tid på året igen. Den tid, hvor julen sniger sig ind i næste alle skolens timer og fag.  I matematik regner man med pebernødder, slikstokke og nissehuer. I dansk skriver man breve til julemanden og læser klassiske eventyr af H.C. Andersen. I engelsk arbejder man med, hvordan højtiden fejres i engelsktalende lande og i H&D og billedkunst sniger julepynten sig ind. 

Jeg er ambivalent hvert år. For mig er det ikke billedkunst, at lave julepynt. Men børnene elsker det, siger du så... ja ja.... men kunne man ikke imødekomme deres ønske OG få noget billedkunst fagligt indarbejdet også? Hvis man skal flette julehjerter, kunne man så ikke lave et tværfagligt forløb med H.C. Andersen og hans første papirklip? Eller, hvis man nu meget gerne vil arbejde med snemænd, så kunne man tage fat på skygger og lys, imens man med pastelkridt undersøger deres egenskaber og potentialer. 

I år må mine elever undvære. De får jul ind på så mange andre tidspunkter, at jeg næsten tror, at de bliver jule-mætte, og gerne vil lave noget helt andet, bare engang imellem. Det bliver så i billedkunst.  Lige nu arbejder vi med streetart; grafitti.  Vi startede ud med en kort præsentation af kulturen, hvad den kom af og hvad der helt konkret definerede grafitti. Derefter gik vi en tur i nærområdet, hvor vi var på jagt efter grafitti. Eleverne tog billeder for at fastholde deres indtryk og oplevelse.

Gangen efter, fik de præsenteret forskellige graffiti udtryk og elementer. Alt fra skrifttyper, til baggrund og små sjove elementer.

Artiklen fortsætter under banneret

De fik en guidet gennemgang af, hvordan man går fra almindeligt skrevet bogstaver, til store, fyldige graffiti bogstaver, med forskellige detaljer. De eksperimenterede med forskellige elementer, som de derefter overdrev og fremhævede i deres graffitinavne. 

Næste gang skal de sorte tusch frem, og eleverne skal lægge skygge og farver på. 

SÅ, der er ikke meget jul i min billedkunstundervisning. Til gengæld, går vi jule-gak i mange andre timer. 

Hvis du har fået lyst til at lave noget så ujulet som grafiti, så kan jeg henvise til min, efterhånden fyldige inspirationsmappe på pinterest. 

Vil du bare have billedkunst idéer, så kan du se mere her!

Et par af juleindlægene fra de tidligere år: 

Snemænd i pastelkridt >>>> Den hurtige stjerneregn >>>> Alternativet til nisser >>> (Nisse)Arkitektur >>>>


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.658 andre er allerede tilmeldt