Blog
0   44

Læreruddannelsen med autopiloten slået til

Abonner på nyt om Sten Larsen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jyske professionshøjskoler rykker ud med voldsom kritik af den privat organiserede læreruddannelse – Teach First – ved udsigten til Det Radikale Venstres eventuelle succes med at få Teach First på finansloven med tre millioner kroner i 2021 – i alt 18 millioner over tre år.

Jeg er hverken uddannelsespolitiker, Radikaler eller chef i det jyske, og har heller ikke andre skjulte talenter eller værdipapirer af lignende slags. Er blot en erfaren og kritisk læreruddanner - og i øvrigt pensioneret for år siden. Men det er da bundærgerligt, at de jyske læreruddannelseschefer trækker i harnisk og  (automatpilot)argumenterer imod den alternative vej til læreruddannelsen, henviser disse ’arbejdsløse akademikere’ til meritlæreruddannelsen, peger på egne gode ideer og nye tiltag i læreruddannelsen, be’r om politisk opmærksomhed og spørger, hvorfor der skal ”investeres i noget, vi allerede udbyder? Det er ikke til at forstå.” Direkte henvendt til politikerne på Christiansborg - tænker jeg - slutter chefernes indlæg med et friskt ”Prioriter, tak!”

Læs selv med i ”Skolemonitor” den 17. november 2020 – et i øvrigt privat betalingssite på nettet. Et POLITIKENsite.

Artiklen fortsætter under banneret

I sommeren i år – 2020 – gav jeg mit pensionist-ja på Københavns Professionshøjskole, KP, til at være stand in på et dugfrisk og stort hold af Teach First studerende. Massiv undervisning i juni, juli og august, herunder selvstudium i grupper – med ordinære afleveringer og fremlæggelser i august måned. Dette pædagogiske (ordinære) modul var holdets studiestart, men parallelt hermed søgte alle studerende lærerstillinger, og fik det. Mange af de studerende har stor undervisningserfaring i forvejen.

Det var en gave at være underviser på holdet. Uden overdrivelse. På holdniveau har jeg aldrig mødt tilsvarende engagement, entusiasme, vilje, flittighed, målrettethed og ydmyghed – og hvad der er vigtigt for mig; kritisk sans. Der skulle holdes på hat og briller i læreruddannelsen, hvis disse studerende var normalen. Jeg håber, der bliver taget godt imod dem ude på skolerne i den første udfordrende tid.

Jeg kan til nød forstå – og alligevel ikke acceptere – de jyske chefers aggressivitet og fjendemaneri, hvis man i fællesskab kunne konstatere, at den danske læreruddannelse - ingen synderlige rekrutteringsproblemer har, - ingen specielt mærkbare frafaldsproblemer har, - ingen nævneværdige fremmødeproblemer har, og at den - ikke bliver hjemsøgt af tilbagevendende kvalitetsdiskussioner.

Men - sagt helt for egen regning – så er det ikke her, vi er. Og her har vi næppe været i mange år. Måske kunne det være fornuftigt at undersøge, hvad det er, Teach First-konceptet kan - siden akademisk uddannede unge mennesker står i kø til en nåleøjet udvælgelsesprocedure, for at nå hen til en - for mig at se - vanvittig hård uddannelsesvej?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.501 andre er allerede tilmeldt