Debat
9   58

DLF, ny top…

…ny kommunikation?

 Hvordan hænger kommunikation og værdier sammen?

1. Holder man kommunikationen indenfor egne rækker og meddeler kun i ringe grad omverdenen, hvad der arbejdes for og med?

Artiklen fortsætter under banneret

2. Eller kommunikerer man primært til de bonede magt-gulve med velmenende, men meget lidt sigende, nærmest defensive overskrifter? God undervisning kræver gode lærere! Nu skal der samarbejdes! Vi vil have en levende skole!

3. Eller kommunikerer man både til de bonede magt-gulve og til den hårde asfalt-skolegård med politisk modige, offensive overskrifter? Lærere og elever mistrives i den digitaliserede læringsskole! Afskaf læringsportaler - de ødelægger muligheden for undervisning! Fortvivlelsen breder sig: demokrati, ligeværd, åndsfrihed - og lærerrådsmøder er afskaffet!

4. Eller kommunikerer man både til de bonede magt-gulve og til den hårde asfalt-skolegård og til samfundet som sådan? Uddannelse for en menneskelig fremtid? Afskaf den topstyrede og digitaliserede læringsskole!

Hvordan kan man kommunikere værdimæssigt om læringsskolen, om digitaliseringen med læringsportalerne og om afskaffelsen af lærermøder som skolens styringsgrundlag?

1. Man kan vælge at fortsætte ad den IT-styrede, globaliserede læringskompetence glidebane, som vel at mærke ikke er regulativ eller lovpligtig.

Men man kan også – i modsætning til en defensiv kommunikation – vælge en offensiv kritik af den globaliserede OECD politik (OECD, en international organisation grundlagt efter 2. verdenskrig, der arbejder for at stimulere økonomisk fremgang og markedsøkonomi mellem de demokratisk regerede medlemslande), som i de sidste 20-30 år har sat den internationale uddannelsespolitiske dagsorden: At alle lande skal kunne sammenlignes og derfor må underlægge sig samme centraliserede læringskompetence-ideologien.

Det er ud fra OECD-råd om markedstænkning, produkttænkning og centrale styringsformer, at de 37 medlemslande næsten slavisk har tilrettelagt en sammenlignelig uddannelsespolitik med værdier som kompetencer, konkurrence og central styring med IT. For selvom OECD ikke kan udstede regulativer, så følges de 37 lande ad, det har de givet håndslag på at gøre.

Det er dog stik imod vor hjemlige uddannelsestradition at slå hælene sammen, sige javel til totalitær ensretning, sådan som det i dag foregår med en næsten total underkasten sig OECD.

2. Man kan derfor i stedet vælge en offensiv kommunikation ud fra værdimæssig eftertanke og fordybelse i vores egne pædagogiske skattekister. Eksempelvis med Grundtvigs, Kolds, Kierkegaards og Løgstrups frigørende tænkning om filosofi og pædagogik. Kort sagt, der er nogle vigtige værdimæssige valg; og disse valg styrer kommunikationens indhold og overskrifter.  Det er dybest set et spørgsmål om mod og vilje at sige fra og gå egne veje og dermed kommunikere  værdimæssigt afklaret i utvetydige, klare overskrifter.

Hvad vælger DLF?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ