"Vi venter hele tiden på et eller andet. Der er behov for at komme i gang med forhandlingerne, og så kan det godt være, man er nødt til at justere nogle ting yderligere, når man får eksakt viden på et senere tidspunkt", siger Ellen Trane Nørby.

Venstre: Reformen skal justeres - lad os nu komme i gang med forhandlingerne

I går udskød undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil den afsluttende evaluering af folkeskolereformen og var heller ikke klar til at diskutere elevfravær. Venstres ordfører er godt træt af at vente.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Minister udskyder den endelige evaluering af skolereformen 

"Jeg oplever, vi har haft en socialdemokratisk regering i halvandet år, og der har ikke været grænser for, hvor stort man har slået emnerne op, når man har talt med medierne, men når vi sidder i forhandlingslokalerne, så bliver tingene bare udskudt gang på gang på gang på gang".

Sådan lyder det fra Venstres undervisningsordfører Ellen Trane Nørby, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i går udskød den afsluttende evaluering af folkeskolereformen.

Hendes redegørelse skulle efter planen være landet inden udgangen af denne måned, men er nu i stedet udskudt til første halvdel af 2021.

Senere samme dag var ministeren kaldt i samråd af Ellen Trane Nørby om andelen af elever med mere end 10 procents fravær. Her var meldingen, at ministeren vil afvente evalueringen af den nye fraværsstraf, der belv indført med regeringens ghettopakke, inden hun indkalder til politiske forhandlinger på området.

Samråd om elevfravær: Minister vil afvente evaluering af fraværsstraffen

"Jeg synes, det er både ærgerligt og problematisk, at man bliver ved med at udskyde alting. Vi anerkender, at corona tager rigtig meget af vores tid, men der er altså også andre sager, der skal håndteres", siger Ellen Trane Nørby til folkeskolen.dk

"Vi har behov for at få evalueret folkeskolereformen og få kigget på, hvor der er behov for justeringer. Nu har vi talt om det så lang tid, at endnu en forsinkelse på området er grundlæggende rigtig ærgerlig".

Coronatravlhed og -evaluering

I sin begrundelse for at udskyde slutevalueringen af folkeskolereformen peger ministeren på, at hun gerne vil have den endelige evaluering af erfaringerne med nødundervisningen under foråret og sommerens coronanedlukning afsluttet.

Et storstilet følgeforskningsprogram om folkeskolereformen blev afsluttet allerede i januar. Den afsluttende rapport konkluderer, at reformen hverken har løftet elevernes faglighed eller trivsel.

Dermed bekræftede den de mange data fra trivselsmålinger og nationale test, som Pernille Rosenkrantz-Theil præsenterede i sin årlige redegørelse for reformens virkning sidste år. Det blev til hele 26 nej'er til, om reformen havde ført til de planlagte mål.

Slutrapport: Folkeskolereformen har hverken løftet faglighed eller trivsel

De Radikales skoleordfører Marianne Jelved kalder det ærgerligt, at den endelige evaluering er udskudt, og vil presse på for at få den gennemført så tidligt som muligt i 2021.

Hun kan dog godt se ideen i at få erfaringerne fra coronaskolen med ind i forhandlingerne.

"Vi er meget opmærksomme på de positive udviklingstræk, der har været i coronaperioden, hvor skoledagene har været kortere, og mere undervisning har foregået udendørs", siger hun.

Ellen Trane Nørby mener ikke, der er grund til at afvente evalueringen af coronaerfaringerne.

"Der er en særskilt evaluering i gang af det fra Evalueringsinstituttet, og vi har også holdt et par møder omkring det. Jeg forstår ikke begrundelsen, og da vi blev orienteret i forligskredsen var begrundelsen da også i lige så høj grad, at det handlede om travlhed", siger hun.

"Det betyder, at der er børn, der i værste konsekvens når at gå ud af skolen, inden regeringen får tid til at kigge på de forandringer, der skal laves. Det nytter bare ikke noget, for der er en række problemstillinger, der kalder på justeringer".

Opfordrer til forhandlinger

Venstre ser gerne, at der indkaldes til forhandlinger, hvor partiet især vil have fokus på at få mere frihed og lokal beslutningskraft ud på den enkelte folkeskole. 

"Men vi venter hele tiden på et eller andet. Der er behov for at komme i gang med forhandlingerne, og så kan det godt være, man er nødt til at justere nogle ting yderligere, når man får eksakt viden på et senere tidspunkt", siger Ellen Trane Nørby.

Bunken vokser på ministerens bord

"Jeg tror grundlæggende ikke, vi får skabt en bedre hverdag på skolerne, hvis ikke vi får løsnet op for krav og bindinger og får taget hånd om de problemer, man oplever derude i dagligdagen. Det forudsætter, at regeringen og ministeren også vil det, for det er altså dem, der sidder på apparatet".