"Jeg bliver trist, når jeg hører, at skoleledere vælger at ansætte lærere i stedet for børnehaveklasseledere. Der er noget fundamentalt forkert, at man ikke har pædagoguddannede til at tage det job", siger formand for børnehaveklasslederne Pia Jessen.

Antallet af børnehaveklasseledere falder

Antallet af børnehaveklasseledere i Danmark er over ti år faldet med næsten 20 procent. Antallet af lærere er i samme periode faldet med 14 procent. Løngabet mellem børnehaveklasseledere og lærere blevet mindre i perioden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af børnehaveklasseledere er faldet over de seneste ti år. Det viser en opgørelse fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor KRL. Fra 2010 til 2019 er antallet af børnehaveklasseledere i folkeskolen faldet fra 3218 til 2584. Tallet er omregnet til fuldtidsstillinger, så det dækker over flere børnehaveklasseledere i landet. Det svarer til et fald på 19,7 procent. I samme periode af antallet af lærere på danske folkeskoler faldet fra 51.947 til 44.521 svarende til 14,3 procent.

En del af årsagen er et faldende børnetal, og at kommuner optimerer klassestørrelser, men det kan ikke forklare hele faldet, siger formand for Børnehaveklasseforeningen Pia Jessen.

"En af grundene er også, at der er skoler, der vælger at ansætte lærere i børnehaveklasselederstillinger. Det er udbredt i flere kommuner og skoler. Det kunne godt være en af grundene til, at der er en forskel i fald, når man sammenligner lærere og børnehaveklasseledere", siger Pia Jessen.

Kommuner sløjfer børnehaveklasselederen

Ifølge folkeskoleloven er det pædagoguddannede børnehaveklasseledere, der varetager undervisningen i børnehaveklassen og har ansvaret for, at Fælles Mål for børnehaveklassen overholdes. Den opgave kan hverken en lærer eller en sfo-pædagog påtage sig, understregede Undervisningsministeriet i 2015, da en kommune ville sløjfe børnehaveklasselederen.

Alligevel hører Pia Jessen fortsat om skoler, hvor man sløjfer børnehaveklasselederfunktionen.

"Det er noget, som tillidsrepræsentanter og DLF skal være meget opmærksomme på", siger hun.

"Jeg bliver trist, når jeg hører, at skoleledere vælger at ansætte lærere i stedet for børnehaveklasseledere. Der er noget fundamentalt forkert, at man ikke har pædagoguddannede til at tage det job. Børnehaveklasseledere har en specialviden om skolestartområdet. Man risikerer at få gjort børn skoletrætte før tid, fordi lærere lægger snittet anderledes i børnehaveklassen".

Ministeriet: Der skal være en børnehaveklasse-leder til stede

Løngab er mindsket

Til gengæld er hun glad for, at løngabet mellem lærere og børnehaveklasseledere i samme periode er blevet mindre.

Lærernes løn er i perioden steget med 15,7 procent, mens børnehaveklasseledernes løn er steget med 19,7 procent.

"Vi har nogle andre lønindplaceringer end lærerne. Vi fik nogle lønforbedringer ved de seneste overenskomster, men vi har et ønske om at nå op på samme lønniveau som lærerne", siger Pia Jessen, som også gerne så, at der kom en obligatorisk børnehaveklasselederuddannelse, som nye børnehaveklasseledere skulle gennemføre.

"Det ville være godt, hvis det var obligatorisk, at nye børnehaveklasseledere inden et år skulle gennemgå et modul om skolestarten og de faglige mål".

»Indlæring var et fy-fy-ord«