Blog
0   49

Hvorfor går du med mundbind?

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Efter hjemsendelse og selvkarantæne besluttede jeg mig for at anvende værnemidler. Det er min egen lille kamp, og det er ikke behageligt.

Jeg går med mundbind fordi jeg gerne vil holde jul og juleferie. Men jeg går også med mundbind fordi jeg gerne vil passe mit arbejde. Min 9. klasse skal til eksamen til sommer, og hvis jeg bliver smittet og syg, vil det være et uheldigt afbræk i den normale undervisning. Det er ikke fordi, at jeg ikke kan undværes, men et forløb med en vikar vil ikke være godt for nogen. Konsekvenserne kan blive alvorlige for nogle af eleverne. Der er meget på spil for os alle.

Forskningen viser, at effekten er ganske lille, men den siger intet om signalværdien. Det er let at beskrive hvordan man holder hygiejne, afstand osv. I skolen, men i virkeligheden er det helt umuligt. Det sker ikke. Efter jeg begyndte at anvende værnemidler, har jeg fået talt en del om corona, sygdom og risiko med alle mine elever. Før talte vi ikke om det, jeg sørgede for at de fik sprittet hænder og jeg tørrede borde af med sprit. Men ellers var pandemien ikke synlig for os. Det er den nu.

Virkeligheden banker på skolens dør. En lille gul seddel fra sekretæren om en elev, der skal afsted til test efter at have været sammen men et andet barn, der lige er konstateret positiv. Men jeg har også været sammen med den smittede. En elev mere der skal til test. Jeg er sidekammerat med dem, der er er sendt til test. Må jeg ringe til min mor? Det er pludselig meget virkeligt det hele.

Jeg tror, at det er tid igen til at arbejde med fremskrivninger af smittetallene. Værnemidler kan synliggøre, at vi lever midt i en pandemi og matematikundervisningen kan give os indsigter i tingenes tilstand. Følg tallene dag for dag i jeres egen by, region, landsdel og landsdækkende. Skriv skilte og brug regneark. Find sammenhænge og mønstre. Tal om situationen med udgangspunkt i jeres datasæt. Det er en fin måde at vise, hvad faget kan bruges til for såvel små som store elever.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.059 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt