Blog
3   3

Kanon i kristendomskundskab?

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I den seneste tid har man fra politisk side ytret sig om, at der burde være en kanon i kristendomskundskab. Ligeledes har der været røster, der har krævet, at visse tegninger skal være obligatoriske. Det satte gang i nogle overvejelser hos mig.

Jeg er ikke tilhænger af, at nogle kilder skal være obligatoriske. Det må og skal være den enkelte lærer, der ud fra sin faglighed og didaktik vælger, hvilke tekster (i bred forstand) og hvilke læremidler, der skal anvendes til dette forløb. På den anden side kan jeg ikke sige mig fri for at have en rem af huden. For der er tekster og områder, som jeg jo da nok må erkende, jeg mener, alle elever bør møde i deres tid i folkeskolen.   

 

 

Er der noget, der bare skal med?

Artiklen fortsætter under banneret

Er der noget i faget, vi bare skal have med? Uanset hvor i landet vi underviser? Det kunne være spændende at høre jeres bud. Ikke for at skabe en kanon, men for at se, om vi har en uformel en af slagsen.  Jeg kommer med nogle af mine bud her. Måske du vil komme med dine i kommentarfeltet? 

I bibelen findes flere fortællinger og lignelser, som for mig er uundværlige. Skabelse og syndefald. Kain og Abel. Noas ark. Jobs bog (i uddrag), Jesu fødsel, dåb, korsfæstelse og opstandelse. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, den fortabte søn, de betroede talenter. Nadverens indstiftelse og missionsbefalingen. De temaer og motiver, vi finder her, bliver gentaget igen og igen i vores kulturkreds i kunst, litteratur mm. De er også midler til tolkning og forståelse af livet. 

Kristendommens tilblivelse og historie er også vigtige. Hvordan og hvorfor blev danerne kristnet? Hvordan er forholdet mellem de kristne retninger og hvordan kan det være, protestantismen kom til Danmark? Hvilke retninger af kristendommen ser vi i Danmark – historisk og i dag, og har det nogen betydning for det liv, vi lever? 

Man kan vel heller ikke forlade den danske folkeskole uden at kende til salmer og de store salmedigtere? Grundtvig, Ingemann og Brorson må da være nogen, man skal kende? 

Og så kommer vi vel heller ikke udenom, at man som et alment dannet menneske skal vide noget om de religioner, vi møder i det danske samfund? Islam og jødedom i historisk og nutidigt perspektiv, og deres ligheder og forskelle fra kristendommen?  

Kirkegaard skal vi vel også lige runde i overbygningen? Og redskaber til de etiske diskussioner er vel også uundværlige? 

Jeg må vist konstatere, jeg på et eller andet sæt har min egen lille uformelle kanon. Har du også en? Må vi se den? 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.005 andre er allerede tilmeldt