Blog
0   1

Musikfaget

Abonner på nyt om Pædagogik, civilisation og skole i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Om et af musikfagets aktuelle dilemmaer

Musikken har som undervisningsindhold det ved sig, at den i udgangspunktet fungerer i elevers uformelle fællesskaber, dvs. som cirkulerende del af den enkeltes socialiseringsfelt. Musik fungerer her som soundtrack til de unges fællesskaber, deres identitetsarbejde, (dvs. deres nedture, forelskelser, sejre, nederlag, forhåbninger og drømme).

Men når eleven pludselig skal arbejde med musik som fag i skolen, da rykkes musikkens funktion fra elevens fritidsliv med familie og venner pludselig ind i skolens læringsfelt. Dvs. musikken fjernes dermed fra de sociale rum uden for skolen der i alt væsentligt har defineret dens funktion og mening for eleven.

Artiklen fortsætter under banneret

Fra at være et livsverdens-fænomen i et socialiseringsfelt (i en baggrundsbetydning), bliver musik nu et kompetencebeskrevet indholdsobjekt i skolens læringsfeltet (med en forgrundsbetydning). Dette musikfagets aktuelle prestigetab i skolen er paradoksalt: samtidig med at musik er mere populært end nogensinde før i unge menneskers uformelle fællesskaber uden for skolen, bokser faget med sin legitimitet i vor tids boglige kundskabs-skole. Det er med andre ord et misforhold mellem musikkens voksende betydning i socialiseringsfeltet uden for skolen i forhold til musikkens krise som fag i skolens læringsfelt. Dvs. fra en cirkulation af tavs mening og implicit baggrunds-betydning i socialiseringsfeltet løftes musikken som skolefag ind i læringsfeltet og knyttes her til en ekspliciteret forgrunds-betydning (spændt ud over målbare læringsmål). Som kompetencebeskrevet forgrund mister musikken dermed det der får den til at fungere i socialiseringsfeltet.

Musikfagets stilling gør det forhold tydeligt, at skolen her er henvist til at håndtere en spænding mellem elevens primære erfaringer i socialiseringsfeltet på den ene side og elevens kompetence-beskrevne erfaringer i læringsfeltet på den anden side.

I vor antologi "Uren pædagogik 3" blev den tese drøftet, at en afgørende baggrund for dette paradoksale forhold er, at dannelsesfeltet er blevet svære at fastholde i grundskolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt