Elevernes adgang til læsestof og hjælp til at vælge den rigtige bog har stor betydning for om de nyder tiden med læsebånd. Er bogen god flyder tiden afsted.

Ph.d.-studerende: Den forskning, vi har i læsebånd kan ligge på et ganske lille sted

I foråret 2019 igangsatte Tænketanken Fremtidens Biblioteker projektet 'Lyst til læsebånd'. Formålet var at understøtte et samarbejde mellem folkebibliotekarer og lærere, hvor de skulle udvikle og afprøve måder at stimulere elevernes læselyst på i skolens såkaldte læsebånd, altså tid afsat til, at eleverne læser skønlitteratur. En konsulent fra Nationalt Videncenter for Læsning fortæller på centret site om sine observationer af læsebånd på skoler i hele landet:

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videnomlæsning.dk: Hvad ved vi om læsebånd - og om læselyst i læsebånd?