Debat

Dataanalfabetisme i skoleverdenen?

Ak, ja - det er måske lidt firkantet, men...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Verden over indsamles enorme mængder af data og da nogle ligefrem siger, at data er guld, så er det nærliggende at håbe på, at vi alle bliver rigere/klogere - snart

På samme vis ligger der nemlig store mængder data spredt ud over skolesystemet, men de er desværre godt gemt i proprietære systemer som Aula, Nationale tests, læringsplatforme med flere.

Dermed er det kun få, der aner hvordan de skal finde det gemte guld - og de ved måske endda slet ikke, hvad de skal bruge de indsamlede data til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det bliver jo så ensbetydende med, at ingen i undervisningsverdenens 'front-office' får nytte heraf eller vil kunne omsætte det til værdifuld indsigt

Så alt for ofte bliver didaktiske beslutninger baseret på personlige erfaringer, respekt for dét - og mavefornernmelser,

Der er brug for profiler med forstand på undervisning og de situationer, hvor det udspiller sig, men særligt skal de samtidig være vant til at arbejde analytisk og bruge data

Det handler altså ikke kun om at ansætte nogle dataanalytikere, men det er over en bred kam, der skal sættes ind med efteruddannelse

For primært skal data gøres tilgængelig for lærerne, der udgør det første led, men også ledelsen og forældrene kan have god brug for at kigge med.

Målet bør være, at mange kommer til at besidde de nødvendige redskaber, så man i samarbejde med alle involverede kan skabe en platform, der bygger på struktureret indsigt

Der skal være tale om datademokratisering, og dermed ligger der en stor kultur- og ledelsesopgave i at få flere data integreret i dagligdagen og bruge de nødvendige ressourcer på efteruddannelse

Data skal bruges bredt. Det giver et bedre grundlag at træffe beslutninger på. Ved at opsamle og krydstabulere data kan man blive klogere - fx på hvilke helt specifikke fagområder, der bedst har manifesteret sig - eller ikke

Ledelsen skal kigge på alle i lærerkollegiet og de roller, der er, for at finde ud af, hvordan man kan hjælpe den enkelte med at opfylde de fælles mål bedre ved at bruge data.

Og det kan nok ikke forventes, at det sker af sig selv. Det er en ledelsesopgave at vise vejen.