Blog
0   10

Risikofri matematikundervisning

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan overlever man som matematiklærer i en lang skoleuge

Noget af det gode ved matematikundervisning er, at der er så mange muligheder. Arbejdet kan organiseret på forskellige måder og forskellige steder. Man kan arbejde kreativt og undersøgende. Man kan anvende forlagsproducerede materialer, deltage i events og konkurrencer. Man kan udvikle egne opgaver og finde inspiration til opgaver på udenlandske platforme. Man kan arbejde med teknologi og udforske mulighederne for nye formater på opgaveløsninger. Vi kan bygge og undersøge geometri med alle mulige analoge materialer. Kaste terninger, spille kort og lave simuleringer. Forstå antal med centicubes og spille spil. Vi kan løse åbne opgaver, der fører os ud i nye områder af matematikken.  Vi kan forklare matematikken for hinanden ved at lave film, og internettet bugner af film om matematik som vi kan se og vurdere. Vi kan forstå vores omverden med matematik ved at lave undersøgelser og interviews. Vi kan lege og undersøge, spille og bygge, være en del af et fællesskab, der forstår og forklarer med matematik, vi kan lære.

Men alligevel bliver det ind imellem til risikofri matematikundervisning. Undervisning der kræver minimal forberedelse. Undervisning der skaber et roligt og kedeligt undervisningsmiljø. Undervisning, der kan måles og vejes. Undervisning der er forudsigelig. Undervisning hvor eleverne træner på platforme og får respons på resultaterne med det samme. Undervisning der ender med en karakter. Det er ikke dårlig undervisning, men det er ikke så spændende og udfordrende matematikundervisning, som man kunne præsentere. Det skaber nok heller ikke den samme læring og kompetencer hos eleverne. Men det er trygt og roligt. Og det er til at håndtere i en uge med al for mange undervisningstimer og for lidt tid til forberedelse.

God matematikundervisning kræver tid og overskud. Den er svær at gennemføre som undervisningstime nr. 26 og 27 på en fredag eftermiddag i en uge med en vifte af andre opgaver og udfordringer. Men hvad gør man ikke for at overleve.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.043 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt