Blog
0   6

Sangstemmer fra fortiden - et lyninterview

Abonner på nyt om Folkeskolens musikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

“Særligt gennem de engelske sange, jeg lærte i musik, blev jeg meget bedre til det engelske sprog, for engelsk var, i hvertfald på det tidpunkt, ikke særlig udbredt i mit miljø.”

Fredag morgen på Campus Carlsberg. Sidder og venter på undervisningen starter. Pludselig er der en stemme, der siger “David?”. Jeg skal lige processere ansigtet bag stemmen, for sidst jeg så det, var Sibel blot en ung teenager. Ung er hun dog stadig, men nu også lærerstuderende og studiekammerat. Det sker jo, mængden taget i betragtning, at man støder på gamle elever, men et decideret skæbnefællesskab hører til sjældenhederne. Der går heller ikke mange sekunder før, at vi står og mindes gamle dage som et par gamle veninder. Men hendes begejstring over svundne tider, ikke mindst musikundervisningen, stikker tilsyneladende noget dybere, end jeg lige havde forestillet mig. Men måske Sibel selv skulle fortælle ...

Med egne ord

“Det var først i gymnasiet jeg for alvor fandt ud af, hvad musikundervisningen havde gjort for mig. Vi sad og skulle læse digte, og jeg bad de andre om at artikulere. Det var et af de ord, jeg havde lært i musiktimen, men de andre kendte det ikke. For mig handlede det om at “bevæge munden lidt bedre”. Noget med at udtrykke sig klart og tydeligt. Jeg kommer fra en tyrkisk baggrund, og jeg havde ikke fået meget musik med hjemmefra, men fandt ud af, da jeg prøvede at oversætte de engelske sange til tyrkisk, at følelsen altid fulgte med uanset sproget. Særligt gennem de engelske sange, jeg lærte i musik, blev jeg meget bedre til det engelske sprog, for engelsk var, i hvertfald på det tidpunkt, ikke særlig udbredt i mit miljø.”

Solens bane

Artiklen fortsætter under banneret

“Sangene gjorde mig også opmærksom på noget så almindeligt som, at solen står op i øst. De satte tankerne igang og stillede spørgsmål. Nærmest som en lektie, som man i virkeligheden ikke havde fået for, men man alligevel tog med sig hjem. Og så hele mødet med instrumenterne. Min egen baggrund havde lige akkurat kun introduceret mig til “vores” slags guitar, nemlig saz’en. Så opdagede jeg guitaren, klaveret og alle de andre, og det var en stor omvæltning. På alle måder et helt nyt univers. At min musikundervisning har været med til at forme mig som menneske, er jeg ikke et sekund i tvivl om. Det ser jeg især nu, hvor de sidste brikker er ved at falde på plads.”

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
686 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt