Innovation
0   14

Engineering Day: Fang en mus, uden at den tager skade

På Nørre Aaby Skole bygger eleverne musefælder som en del af den årlige Engineering Day-uge. Der er fokus på samarbejde og byggeteknik, når 4. klasse skal fange en mus, uden den lider skade.

"Hvordan kan i lokke en mus i fælden uden den tager skade af det?".

Sådan begynder lærer Inga Andersen dagens undervisning i natur/teknologi, som står i ingeniørernes tegn.

"Måske kan de lide mandariner eller hø?", spørger en af eleverne på første række.

Der er allerede højt humør hos eleverne fra 4. årgang på Nørre Aaby Skole på Vestfyn denne onsdag morgen. Lærerne har nemlig tilmeldt årgangen til Engineering Day, som Engineer the Future står bag. Engineering Day foregår i uge 45, hvor cirka 25.000 elever på alle klassetrin over hele landet bygger og designer forskellige løsninger. For de mindre klasser er opgaven at bygge en fælde, som kan fange mus levende.

Artiklen fortsætter under banneret

Hjælp Emil fra Lønneberg

Inga Andersen forklarer eleverne mere om, hvordan man kan lokke en mus i en fælde med søde sager som f.eks. nutella og rosiner. Det får flere af eleverne til at grine. De synes det er lidt skørt, at mus spiser det samme som mennesker.

Herefter sætter hun en video på, som er lavet af folkene bag Engineering Day. Den fortæller en historie om Emil fra Lønneberg, og hvordan han har brug for hjælp til at fange en mus i sit køkken.

De bliver også introduceret til flere byggeteknikker og de materialer, som de kan bygge fælden med. Der ligger en stor bunke af sjove ting på bordet. Der er både pap, snor, tape, træpinde, piberensere og elastikker. Eleverne er så spændte på at komme i gang, at de næsten ikke kan blive siddende på stolene.

"Nu skal i finde sammen i jeres grupper, så i kan hjælpe Emil med at bygge en sej fælde til musen", siger Inga Andersen og uddeler materialerne til de mange 4.-klasseelever.   

En masse samarbejde og læring

Bordene i klasselokalet flyder med snor og papir, og eleverne diskuterer ivrigt. Det kan være svært at blive enige om, hvilken idé man skal gå med. Hvilken fælde er smartest? Og hvilken model skader musen mindst muligt? Idéerne er mange hos eleverne på Nørre Aaby Skole.

"De har slet ikke kunne vente og har spurgt flere gange, hvornår det nu var, at de skulle bygge musefælder", siger Inga Andersen.

Hun faldt tilfældigt over projektet på nettet, og hun synes det var en fantastisk idé til sin 4. klasse. De andre lærere på årgangen var heldigvis med på den, så de besluttede sig for at tilmelde sig i fælleskab.

"Vi kunne godt lide, at der var tale om problemløsning og procesorienteret undervisning. Der er jo stor læring i det her for eleverne, fordi de bliver en del af en proces, hvor de skal både idéudvikle, designe, bygge og præsentere", siger Inga Andersen. "Børnene skulle have en succesoplevelse, som vi følte, at denne opgave kunne give dem".

Inga Andersen og eleverne fra 4. årgang var så heldige at vinde en kasse fra Engineering Day med alle materialerne, som gjorde dagen endnu mere håndgribelig, da de ikke selv skulle finde tingene til det.

"Det er så fedt at være med. Børnene elsker det bare altså, så jeg er rigtig glad for, at vi tilmeldte os", siger Inga Andersen.

"Det er sjovt, fordi vi er sammen om det"  

Grupperne er i fuld gang med at færdiggøre deres flotte og innovative musefælder rundt om i klassen. De sidste kreative løsninger bliver fundet frem, den sidste snor skal bindes og det afgørende stykke tape skal klistres på.

"Det bedste er, at vi bygger noget sammen. Alle gider være med, og så er det altså meget sjovere. Vi arbejder sammen med nogle andre end dem, som vi plejer, og det kan jeg godt lide. Og så handler det jo om, at musen skal overleve. Det vil vi jo alle sammen gerne have", siger 10-årige Max om Engineering Day.

Det er William på 10 år helt enig i. Han synes også, at dagen er meget sjovere, fordi alle samarbejder og hjælpes ad.

"Det er sjovt, fordi der går lidt konkurrence i den. For hvem bygger mon den sejeste?", siger William, og fortsætter: "Det er noget andet, end det vi plejer at lave, og det er altid godt. Jeg vidste det ikke før til morgen, og jeg har da glædet mig helt vildt lige siden".  

Drengene er helt på linje, når de skal beskrive deres dag som ingeniører. De håber nemlig, at de skal have sådan en dag igen en anden gang.

"De kunne være så fedt", jubler de i kor.

Alle musefælderne stilles op på et bord. Nogle er så store, at der ikke er plads til dem, mens andre er beregnet til at fange små mus. Det fortæller Sheren på 11 år, inden hun placerer sin gruppes fælde på bordet.

"Sådan. Nu er den klar til næste gang, hvor vi skal fremlægge dem for de andre".  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.485 andre er allerede tilmeldt