Debat
0   6

Et minuts stilhed for Samuel Paty

I forbindelse med årsmødet i Lærerstuderendes Landskreds d. 7. november vil vi lærerstuderende holde ét minuts stilhed for den franske lærer Samuel Paty, som blev myrdet efter at have undervist i ytringsfriheden og grænserne for denne med brug af Muhamedtegningerne. Det hverken kan eller skal accepteres. Det er politiske motiveret mord på en lærer. Det skal fordømmes.

I LL fordømmer vi mordet på Samuel Paty. Det gør vi i et forsvar af lærerens frie valg af metode og undervisningsmateriale. Lærerens professionelle dømmekraft har også herhjemme været truet og problematiseret af mangt og mange, men ingen havde turde drømme om, at en lærer skulle blive myrdet på grund af undervisningsmateriale. Det skal fordømmes af alle.

I LL mener vi, at opbakningen til den vigtigste enkeltfaktor i landets vigtigste samfundsinstitution – folkeskolen – er afgørende. Opbakningen fra elever, ledelse, forældre, politikerne og befolkningen er afgørende for, at vi som lærere kan lykkedes med den svære og vigtige opgave, det er at uddanne og danne fremtidens demokratiske medborgerne.

 

Om brug af muhammedtegninger i undervisningen

Artiklen fortsætter under banneret

Mange har været ude og mene, at Muhammedtegningerne nu bør gøres obligatoriske, mens lige så mange har været ude og sige, at lærerne af respekt for etniske og religiøse minoriteter i skolen helt bør undlade nogensinde at undervise i tegningerne.

Begge synspunkter er enormt farlige. Problemet med begge synspunkter er, at ingen af dem stoler på lærerens faglige og professionelle dømmekraft til i den enkelte situation - i den enkelte klasse – at vurderer, hvorvidt det er hensigtsmæssigt.

Nogle gange kan det være rigtigt at vise tegningerne og undervise i dem for at give eleverne begreb om de grænser, som ytringsfriheden også skal have. Andre gange kan undervisning i tegningerne betyde, at man som lærer mindsker tilliden og opbakningen blandt nogle elever (og deres forældre). I sådanne tilfælde mener vi ikke, at der bør undervises i tegningerne.

 

Lad os slå fast.

Ingen skal tvinge lærerne i at undervise i et specifikt undervisningsmateriale.

Ingen skal tvinge lærerne til absolut at undlade at undervise i et specifikt undervisningsmateriale.

Lærerens professionelle dømmekraft må stå over alt andet – og den bør møde opbakning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
366 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.410 andre er allerede tilmeldt