Debat

Et minuts stilhed for Samuel Paty

I forbindelse med årsmødet i Lærerstuderendes Landskreds d. 7. november vil vi lærerstuderende holde ét minuts stilhed for den franske lærer Samuel Paty, som blev myrdet efter at have undervist i ytringsfriheden og grænserne for denne med brug af Muhamedtegningerne. Det hverken kan eller skal accepteres. Det er politiske motiveret mord på en lærer. Det skal fordømmes.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I LL fordømmer vi mordet på Samuel Paty. Det gør vi i et forsvar af lærerens frie valg af metode og undervisningsmateriale. Lærerens professionelle dømmekraft har også herhjemme været truet og problematiseret af mangt og mange, men ingen havde turde drømme om, at en lærer skulle blive myrdet på grund af undervisningsmateriale. Det skal fordømmes af alle.

I LL mener vi, at opbakningen til den vigtigste enkeltfaktor i landets vigtigste samfundsinstitution – folkeskolen – er afgørende. Opbakningen fra elever, ledelse, forældre, politikerne og befolkningen er afgørende for, at vi som lærere kan lykkedes med den svære og vigtige opgave, det er at uddanne og danne fremtidens demokratiske medborgerne.

Om brug af muhammedtegninger i undervisningen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Mange har været ude og mene, at Muhammedtegningerne nu bør gøres obligatoriske, mens lige så mange har været ude og sige, at lærerne af respekt for etniske og religiøse minoriteter i skolen helt bør undlade nogensinde at undervise i tegningerne.

Begge synspunkter er enormt farlige. Problemet med begge synspunkter er, at ingen af dem stoler på lærerens faglige og professionelle dømmekraft til i den enkelte situation - i den enkelte klasse – at vurderer, hvorvidt det er hensigtsmæssigt.

Nogle gange kan det være rigtigt at vise tegningerne og undervise i dem for at give eleverne begreb om de grænser, som ytringsfriheden også skal have. Andre gange kan undervisning i tegningerne betyde, at man som lærer mindsker tilliden og opbakningen blandt nogle elever (og deres forældre). I sådanne tilfælde mener vi ikke, at der bør undervises i tegningerne.

Lad os slå fast.

Ingen skal tvinge lærerne i at undervise i et specifikt undervisningsmateriale.

Ingen skal tvinge lærerne til absolut at undlade at undervise i et specifikt undervisningsmateriale.

Lærerens professionelle dømmekraft må stå over alt andet – og den bør møde opbakning.