Blog
0   5

Karaktersamtaler i 9. klasse

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er tid for afgivelse af standpunktskarakterer. Men et tal kan altså ikke stå alene.

"Det viser, man er mere end et tal. "

Ovenstående er et citat, der faldt, da jeg sad og talte med nogle gymnasiepiger, jeg kender. De er i gang med karaktersamtaler på gymnasiet. Alle lærere tilbyder en kort samtale, hvor de studerende får en forklaring på, hvorfor de får den karakter, de får.

Pigerne var meget enige om, at den mundtlige evaluering giver dem markant mere end et tal.” Man får at vide, hvor man gør det godt, og hvad man skal forbedre.” ”Jeg kan spørge, hvis der er noget, jeg er i tvivl om i et privat rum, uden de andre lytter med”.

Stof til eftertanke

Artiklen fortsætter under banneret

Som overbygningsfaglærer giver det stof til eftertanke. I gamle dage var jeg med til skole-hjemsamtale en gang om året. Det gav anledning til at tale med eleverne om deres faglige niveau, arbejdsindsatsindsats og adfærd i timerne.

De tider er længst forbi, så nu har ladet mig inspirere af gymnasielærerne. Jeg tilbyder alle mine elever en karaktersamtale, inden jeg afgiver standpunktskaraktererne. Samtalerne indledes med, at jeg beder dem med egne ord fortælle mig, hvor de selv synes de er i forhold til indsats og forståelse i faget. Ud fra det fortæller jeg, hvad jeg ser. Hvor ser jeg deres styrker, hvor skal der gøres en bedre indsats osv. Til sidst fortæller jeg, hvilken karakter, de får.

Frivillig eller obligatorisk

Samtalen har været frivillig. Jeg tror, den bliver obligatorisk næste gang. For det giver rigtig meget at se den enkelte elev i øjnene og få sat ord på det, jeg ser i timerne. Til trods for den meget korte tid, jeg sidder med den enkelte elev, giver de udtryk for, det er rigtig rart at få begrundelsen for tallet. Især i et lille fag, hvor man sjældent får evalueringer, idet der er meget få fremlæggelser og afleveringer.

Det koster mig en masse forberedelsestid, men den er godt givet ud. Nogle gange kan tre til fem minutter give næring til en relation, der ellers kan være svær at opbygge, når man kun er i klassen 60 minutter om ugen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.006 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt