Blog
0   6

Sæsonbestemt billedkunst

Abonner på nyt om Folkeskolens billedkunstrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg har et ambivalent forhold til sæsonbestemt billedkunst, men mine elever elsker det. Jeg udfordrer mig selv, ved at finde teknikker, materialer og teori, som kan passe til elevernes ønsker, og det jeg gerne vil rette undervisning imod.

Jeg har skrevet om det før. Elevmedbestemmelse står højt på min dagsorden, og jeg bruger meget energi på, at indholdet af undervisningen skal være relevant, vække genklang og klæder eleverne på, så de kan overføre den viden, som de tilegner sig i min undervisning. Jeg underviser også mine elever eksplicit i faglig læsning, teknologiforståelse og idégenerering. Også i billedkunst. Også selvom jeg kun har dem i én lektion om ugen.

Der er bare det, at især indskolingen og mellemtrinnet, er ret begejstret for sæsombestemte opgaver. Især halloween og jul, gør noget ved eleverne.

De vil så gerne arbejde med temaer og lave ting, som tydeligt hører til en sæson. I håndværk og design vil de alle sammen gerne lave julegaver. I billedkunst omkring påske, er det altid gækkebreve.

Lige omkring denne tid er det halloween, der fylder. Og alt stritter på mig. Måske mest fordi, at halloween er amerikansk, og hvad er der nu galt med fastelavn?

Artiklen fortsætter under banneret

Men når nu jeg går ind for elevinddragelse og medbestemmelse, så bliver jeg jo nød til at være konsekvent.

Så, mine elever vil gerne "... lave noget med halloween...", vi har kun 2x1 lektion inden det næste forløb og materialerne skal være udgiftsneutrale.

Jeg var idéforladt. Jeg måtte ty til gemmerne og en portal for inspiration. 

Nu arbejder 5.klasse med halloween collager. De bygger oven på noget de har lært om collage og negativ/positivt rum. Det nye element er hobbykniven som værktøj. Derudover har vi arbejdet med idégenereringsprocesser, aktivering af forhåndsviden og informationsindsamling.

Så selvom det "bare" er halloween papircollager, så har eleverne lært en hel del om planlægning af den kreative proces, at opsøge inspiration og viden, og planlægning af deres individuelle proces.

Det er da meget godt klaret. Win - Win!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.580 andre er allerede tilmeldt