Blog
1   11

Lærerkursus i Madkamp.

Abonner på nyt om Folkeskolens madkundskabsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Jeg var på det mest fantastiske lærerkursus i går. Jeg var i Odense hos underviser Majbritt Pless på lærerkursus i årets tema i madkamp Krig i køkkenet. Det historiske perspektiv skal ses i lyset af at det i år er 100 året for Sønderjyllands Genforening og 75 år siden 2. Verdenskrig sluttede.

Småkager med revet rugbrød og topping af stegte æbler, løg og tørret kød. 

Det hele var planlagt før Corona, og det er jo bare endnu mere sjovt, at man en gang imellem kan planlægge én ting, og når det så skal virkeliggøres, er der kommet et lag mere på helt uden for nummer. For selvom Corona ikke er en krig i almindelig forståelse, opstod der rundt om i Danmark fx en surdejsbagebølge og mere madlavning hjemme.

Motivation – samarbejde - kreativitet

Vi fik et fantastisk oplæg af museumsinspektør Bettina Buhl. Det er altid motiverende at høre eller se på faglig indikerede mennesker, der kan deres fag. Den time løb af sted.

Artiklen fortsætter under banneret

Undervisningsmaterialet bygger selvfølgelig på fællesmål. Eleverne skal være innovative, de skal udvikle noget nyt i fællesskab. Eleverne skal arbejder undersøgende og eksperimenterende. Eleverne skal være aktive, medbestemmende og havde indflydelse på egen læring.

Alt dette lærer eleverne i tre-trins-raketten. Det begynder med et grundforløb med en næsten færdig opskrift på pickles.  Et uddybende forløb, hvor eleverne ud fra en grundopskrift på småkager skal blive enige om, hvilken historie deres småkage skal have. Til det meget eksperimenterende forløb om fremtidens frikadeller.  

Som lærer skal vi nu stille en masse hv-spørgsmål til eleverne, og så skal vi lærer den svære kunst at proppe hænderne dybt ned i forklædelommerne. Når der eksperimenteres, sker der en gang imellem uheld, og der skal vi huske, at hvor der handles, der spilles. Det er vores fejl, vi lærer af, og kan arbejde videre ud fra.

Tre workshops.

Som deltagere i kurset skulle vi gennem de samme tre forløb som eleverne. Jeg kom til at arbejde sammen med Helle og Susanne, som jeg aldrig har mødt før, men det er sjovt, motiverende og giver energi, når man møder nye samarbejdskollegaer, hvor de mål som er opstillet for dagen, faget og materialet bliver opfyldt. Ping pong, så var vi i gang, og den ene idé tog den næste. Vi var stolte og glade, da vi havde lavet vores gode og temmelig alternative småkager. Vegetarfrikadellerne blev også gode.

Da der var 6 grupper, smagte vi 6 forskellige småkager og 6 forskellige frikadeller. Chokoladen, der var til kaffen, blev stort set ikke rørt. Vi var mætte både i maverne og i hovedet, da vi tog hjem.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
747 andre er allerede tilmeldt