Blog
0   4

Folkeskolens svar på klimakulturens krise

Abonner på nyt om Tirsdagstanker i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

”Klimakrise” er et hyppigt anvendt ord. Det har det sådan set været længe. Men der er brug for, at vi også italesætter et andet aspekt; nemlig kulturen. Folkeskolen har en afgørende rolle for samfundets udvikling – også når det kommer til at blive grønnere.

Jeg tilslutter mig dem, der mener, at et alment klimakendskab og kompetencer relateret til bæredygtighed skal indgå i folkeskolen, i højere grad end der er tale om i dag. I meget højere grad endda. Jeg mener ikke, at klimaet skal være et selvstændigt fag på skemaet, for det har bedre forudsætninger, hvis det implementeres i f.eks. dansk- eller matematikundervisningen. For ikke at nævne samfundsfag og madkundskab. Fag, der er udover de obligatoriske STEM-fag. 

Ovenstående holdning begrunder jeg egentligt med hvad nogen muligvis vil opfatte som en selvfølge. Så meget desto mere grund til at tage sin holdning om emnet op til overvejelse, som jeg har gjort. 

Folkeskolen er i mange anseender grobunden for samfundet. Det er i folkeskolen, at vi uddanner og danner de næste generationer. Og det er i høj grad dannelsen, vi må tage op til revision. Vi skal danne eleverne til at blive demokratiske borgere med blik for medansvar. 

Vi er kommet til et punkt, hvor medansvar også kræver, at vi har en bæredygtig dannelse i folkeskolen. At vi har en grundviden om hvordan vi bruger – og misbruger naturens ressourcer. For netop at understøtte en udvikling, der er nødvendig. 

Artiklen fortsætter under banneret

Vi er i en bæredygtig udvikling. Hvor langt vi er og hvor langt vi har igen kan diskuteres, men det kan ikke benægtes, at vi er i en udvikling, der med al sandsynlighed fortsætter med den næste generation af unge, der er på vej igennem folkeskolen. Unge mennesker, der har gjort sig tanker om og gjort sig holdninger til klimakrisen – og ikke mindst håndteringen af den. 

De kalder først og fremmest på politisk handling, når de står foran Christiansborg, men hvis de demonstrerer for, at klimakrisen skal løses inden de går ud af folkeskolen bliver de svært skuffede. 

Jeg mener, at det er folkeskolens opgave at klæde sine elever på til den virkelighed, der venter dem. Og den virkelighed, der venter dem vil stadig være et samfund i en grøn udvikling. Men med et stærkere pres fra klimaets side som tiden går. Hvorfor ikke danne eleverne i medansvarlighed over for naturen og klimaet? 

Hvis folkeskolen skal være en del af en positiv, grøn samfundsudvikling, skal der ske noget. Så skal klimaforandringer og bæredygtighed indgå i skoledagen i et større omfang end nu. 

Det er ikke overraskende, at en stor gruppe skoleelever demonstrerer ved Christiansborg over et samfund, der ikke viser ansvarlighed overfor klimakrisen - og deraf ikke viser ansvarlighed overfor de næste generationer. Hvorfor ikke bruge folkeskoleuddannelsen til at give eleverne kompetencerne til at kunne bidrage til en endnu grønnere samfundsudvikling, som de taler så stærkt for? 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
366 andre er allerede tilmeldt