Debat

Corona -undervisning - de "introvertes" fordel?

Egen oplevelser og reflektioner efter hjemmeundervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Corona-undervisningen - ”de introvertes” fordel?  

Min bedste Corona-online-oplevelse, ja jeg havde et par stykker, b.la. dengang vi spillede online banko og hele klassen deltog, eller dengang en af de ”hårde” drenge glemte at logge sig af teams  og fik en masse kærlige kram og opmuntringer fra sin mor, som gentagne gange kaldte ham ”elskling”. Eller den allerbedste, den introverte elev, som endelig ”fik plads” og mod til at sige noget i timerne. Den introverte elev, som til dagligt slet ikke vil sige noget i timerne, helst ikke vil være til undervisningen, helst ikke spørges ind til.

Mine fransktimer med ”den introverte” og resten af dette franskhold var den bedste oplevelse, under hjemsendelsen. Alle elever var online i Teams med billede, hvilket hørte til en sjældenhed på mine andre franskhold. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Min ”introverte elev” var den først, der loggede sig på og den sidste der loggede sig af. Hun deltog i samtalerne, og lavede sine små mundtlige præsentationer, som hun slet ikke har lavet i løbet af de to andre skoleår – bemærk hun går nu i 9. klasse. Hun brillerede, hvilket også gav hende en højere karakter.

Nu er det oktober, og vi har været i skole siden august. Desværre er den ”introverte elev” tilbage i sit gamle skolemønster, deltager ikke i timerne, laver ikke sine skoleting. I hendes feedback, tilbage i august roste jeg hende for hendes deltagelse under fransktimer, men spørger selvfølgelig ind til hendes manglende deltagelse i fransktimerne nu. Hun vil ikke deltage, hun kan ikke lide at sige noget i timerne. For hende giver det at blive undervist i hjemmevante omgivelser, hende ro til læring, til ikke at forholde sig til andre i et klasserum, til at lave hendes egen struktur i forhold til skolearbejde, men roen er det vigtigste. 

Jeg ville ønske at jeg kunne imødekomme hendes ønsker, men hvordan kan man imødekomme de introvertes ønsker, når man som ofte har blandet franskhold på årgangen, støj i klasserne, skiftende klasselokaler? Eller skal man se på noget helt tredje for at rumme ”de introverte” i folkeskolen?