Debat
0   1

Corona -undervisning - de "introvertes" fordel?

Egen oplevelser og reflektioner efter hjemmeundervisning.

Corona-undervisningen - ”de introvertes” fordel?  

Min bedste Corona-online-oplevelse, ja jeg havde et par stykker, b.la. dengang vi spillede online banko og hele klassen deltog, eller dengang en af de ”hårde” drenge glemte at logge sig af teams  og fik en masse kærlige kram og opmuntringer fra sin mor, som gentagne gange kaldte ham ”elskling”. Eller den allerbedste, den introverte elev, som endelig ”fik plads” og mod til at sige noget i timerne. Den introverte elev, som til dagligt slet ikke vil sige noget i timerne, helst ikke vil være til undervisningen, helst ikke spørges ind til.

Artiklen fortsætter under banneret

Mine fransktimer med ”den introverte” og resten af dette franskhold var den bedste oplevelse, under hjemsendelsen. Alle elever var online i Teams med billede, hvilket hørte til en sjældenhed på mine andre franskhold. 

Min ”introverte elev” var den først, der loggede sig på og den sidste der loggede sig af. Hun deltog i samtalerne, og lavede sine små mundtlige præsentationer, som hun slet ikke har lavet i løbet af de to andre skoleår – bemærk hun går nu i 9. klasse. Hun brillerede, hvilket også gav hende en højere karakter.

Nu er det oktober, og vi har været i skole siden august. Desværre er den ”introverte elev” tilbage i sit gamle skolemønster, deltager ikke i timerne, laver ikke sine skoleting. I hendes feedback, tilbage i august roste jeg hende for hendes deltagelse under fransktimer, men spørger selvfølgelig ind til hendes manglende deltagelse i fransktimerne nu. Hun vil ikke deltage, hun kan ikke lide at sige noget i timerne. For hende giver det at blive undervist i hjemmevante omgivelser, hende ro til læring, til ikke at forholde sig til andre i et klasserum, til at lave hendes egen struktur i forhold til skolearbejde, men roen er det vigtigste. 

Jeg ville ønske at jeg kunne imødekomme hendes ønsker, men hvordan kan man imødekomme de introvertes ønsker, når man som ofte har blandet franskhold på årgangen, støj i klasserne, skiftende klasselokaler? Eller skal man se på noget helt tredje for at rumme ”de introverte” i folkeskolen? 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
900 andre er allerede tilmeldt