Lærerprofession.dk's dommerpaneler har fundet de bedste projekter i 2020. Billedet er fra et af sidste års dommermøder.

Lærerprofession: To gange top tre er udpeget

Årets tre bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og tre bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet er fundet. Som sædvanlig har det været svært at vælge mellem de mange gode projekter.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De enkelte projekter skiller sig ud fra hinanden på forskellig vis, men hele udvalget var spændende. Man kan generelt mærke, at der er tale om erfarne lærere, der har fået noget ud af at tage en diplomuddannelse", siger Nikolaj Elf, professor i uddannelsesvidenskab, SDU, og medlem af Lærerprofession.dk's dommerpanel for pædagogiske diplomprojekter.

Om de tre projekter, der er valgt ud til at få priser siger han:

"Det akademiske håndværk er i orden, de er godt skrevet, og så er de relevante for den praksis, de er sat i verden for at undersøge. Diplomuddannelsen tages for at kunne gå tilbage til egen praksis og udvikle den. Den opgave løser de på forbilledlig vis og ikke kun i forhold til den lokale praksis, men også i almen forstand. De har en væsentlighed og aktualitet, som er spot on".

Nikolaj Elf er leder af SDU's Center for Grundskoleforskning, hvor man beskæftiger sig meget med praksisrettet grundskoleforskning.

"I den sammenhæng taler vi om forskning om, med og for grundskolen. Det er lige præcis, hvad de tre vindere gør. De bidrager med viden om skolen inden for deres studieområder, de forsker med skolen og med de praktikker, der er, og de gør det for skolen, for at forbedre det, der foregår i skolen", siger professoren.

Der var kun indstillet syv pædagogiske diplomprojekter til årets bedømmelse. Anderledes så det ud med professionsbachelorprojekter, hvor der var indstillet 53.

Årets ti bedste lærer-bachelorprojekter er fundet

De bedste ti blev nomineret for et stykke tid siden, og om dem siger Mette Dreier Hjelmborg, der er lektor på læreruddannelsen i Odense ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole:

"Jeg har været med i Lærerprofession.dk's dommerpanel for bachelorprojekter i tre år, og jeg synes også i år, at feltet er stærkt og med nogle virkelig gode og ret forskellige projekter. Udvælgelsesprocessen har derfor været kendetegnet ved, at det er en stor udfordring at finde de tre bedste."

Mette Dreier Hjelmborg underviser i matematik, og betragter derfor sig selv som det, man kalder fagperson. Det karakteristiske ved årets felt er, at der er nogle meget stærke fagoverskridende projekter med relevante pædagogiske og didaktiske fokuspunkter, siger hun:

"Vi har som et udvælgelseskriterium, at projektet skal have originalitet, skal kunne inspirere og bidrage til udvikling af skolen og lærerprofessionen," siger lektoren. "Det kan have indflydelse på, at det er den type projekter, der bliver indsendt. Men det skal understreges, at der bestemt også er stærke fagfokuserede projekter mellem de bedste."

De tre prisværdige bachelorprojekter er fagrelaterede inden for henholdsvis dansk og matematik.

"Men de bryder med det snævert faglige og tager for eksempel fat på aspekter som de æstetiske muligheder i undervisningen og en diagnostisk diskurs. I den forstand er de også fagoverskridende," siger Mette Dreier Hjelmborg.

Hvilke projekter der får henholdsvis første-, anden- og tredjeprisen bliver offentliggjort den 20. november. Ved samme lejlighed bliver det afsløret, hvem der får årets særpris for bedste projekt om skolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse. 

De tre bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen:

Helle Jørgensen, læreruddannelsen i Aarhus ved Professionshøjskolen Via: Diagnostisk matematik Josephine Møllenbach, læreruddannelsen i Vordingborg ved Professionshøjskolen Absalon: Skam - med Skam får eleverne rødder og fødder Helle Birkedal Videbæk og Josefine Køhrsen, læreruddannelsen i Silkeborg, Professionshøjskolen Via: At åbne elevernes ører for lydfortællingen

De tre bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet: 

Svend Merring Madsen, Københavns Professionshøjskole: En fortælling om fravær Carina Larsen og Pi Lysemose, Københavns Professionshøjskole: Elever med særlige forudsætninger Louise Mejlholm, Københavns Professionshøjskole: Professionelle læringsfællesskaber brugt som et værktøj for at højne matematikundervisningen

Lærerprofession.dk's dommere er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra professionshøjskolerne, universitetsforskere og sidste års førsteprismodtagere.

Se de tre dommerpanelers sammensætning her: