Generel uddannelsesplan for journalistpraktikanter på Folkeskolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Praktikanter på Folkeskolen skal prøve kræfter med et varieret udbud af journalistiske opgaver i trygge rammer og løbende coaches, vejledes og have efterkritik, så redaktionen sikrer, at praktikanten lærer og udvikler sig journalistisk. Praktikanter på Folkeskolen tilegner sig i særlig grad erfaring med stofområderne folkeskole, uddannelse og arbejdsmarked.

Der er mulighed for at beskæftige sig med alle genrer inden for skriftlig journalistik og web-produktioner. Praktikvejlederen sikrer i samarbejde med praktikanten, at praktikanten i løbet af de 12 måneder får prøvet et bredt spektrum af genrer - netnyheder, mindst én skolepolitisk hot sag, mere dybtgående/researchtunge opgaver og mindst én løn/arbejdstids/overenskomstsag.

Praktikanten er med til at dække den årlige kongres i Danmarks Lærerforening og skriver om ét eller flere punkter, overværer mindst ét hovedstyrelsesmøde og dækker mindst ét dagsordenpunkt. Et af målene med dette er, at praktikanten - under vejledning - også får erfaring med de dilemmaer, man kan stå i som journalist på et medie, der udgives af en interesseorganisation.

Praktikforløbet starter med en introduktionsuge, hvor praktikanten bliver introduceret for systemer og rutiner på redaktionen, bliver sat ind i skoleområdet og - debatten og Folkeskolens rolle ift. Danmarks Lærerforening, samt skriver artikler.

Herefter er praktikanten de første tre måneder tilknyttet folkeskolen.dk, hvor hovedvægten er lagt på daglige nyheder og udviklingen af Folkeskolens web-medier. Det er ambitionen, at praktikanten skal så meget ud i marken.

Under vejledning af webredaktøren får praktikanten fra begyndelsen opøvet hurtighed og nyhedsvinkling og får hurtigt kendskab til mange kilder i uddannelsesverdenen. Desuden får praktikanten mulighed for at opsøge, selv få og udvikle idéer. Praktikanten vil under vejledning i perioder prøve at overvåge netdebat. Mod slutningen af de tre måneder tager praktikanten desuden en tørn med Folkeskolens forskellige sociale medier - det sker i samtale og efter aftale med webredaktør.

Praktikanten er det følgende halve år tilknyttet det trykte magasin. Her laver praktikanten artikler og større artikelserier til bladet, hvor indsamlingen af stoffet kan kræve, at der udarbejdes undersøgelser, søges om aktindsigt, søges i udenlandske arkiver og analyseres på forskellige kilder.

Praktikanten skriver og redigerer dette halve år Folkeskolens 'Spot'-side og er med til at prioritere og redigere nyhedsklip til bladet. Praktikanten er også under bladperioden sammen med en journalist på redaktionen fast tilknyttet to faglige netværk på folkeskolen.dk, hvor der skal skrives artikler om fagnære emner, så praktikanten lærer at jonglere både blad og net samtidig.

I den sidste halvdel af bladperioden hjælper praktikanten bladredaktøren med produktionen af et blad - fra 'jord til bord' med layoutmøder, skribentcoaching osv. I den sidste halvdel vil der også typisk aftales en større artikelserie til bladet - gerne ud fra egen ideudvikling. Der vil ofte være mulighed for at være med til at lave et særnummer med forskningsformidling sammen med en journalist fra redaktionen.

I de sidste tre måneder vender praktikanten tilbage til folkeskolen.dk og indgår i den daglige produktion af artikler. Her afsluttes praktiktiden med et større webprojekt med interaktive elementer - det kan være et interaktivt kort, live tweet/Facebook-live, lyd, video, grafik eller lignende. Praktikanten er selv med til at udvikle ideen, tilrettelægge og føre projektet ud i verden.

Folkeskolen lægger vægt på et godt og præcist sprog og på at ramme en balance, hvor alle i princippet skal kunne læse og forstå vores artikler uden særlige forudsætninger, samtidig med at lærere og andre skole-fagfolk skal opleve, at de får ny faglig viden ved at læse artiklerne. Vi arbejder hele tiden med den balance både i sprog, research og prioritering, og det er noget af det, vi lægger vægt på at lære praktikanten.

Praktikantvejlederen følger praktikanten tæt i begyndelsen af praktikperioden og der udarbejdes sammen kvartalsmål for at sikre, at praktikanten kommer godt i gang og får støtte til ideudvikling samt coaching undervejs. Alle kolleger er klar til at give råd, når de ikke er alt for travlt optaget af andet. Praktikanten sidder i et kontor sammen med kolleger, der er opmærksomme, hvis praktikanten er gået i stå med en opgave, har en uhensigtsmæssig interviewteknik eller på anden måde har brug for vejledning. Undervejs i praktikforløbet tilstræber vi en udvikling hen imod, at praktikanten arbejder med flere og flere egne ideer. Konkret planlægning af enkelte artikler mht. omfang, billedvalg med mere aftales med redaktionssekretæren.

Praktikanterne har én månedlig læringsdag, som står i læringens tegn. Her vil praktikant sammen med sin medpraktikant sidde med en af redaktionens medarbejdere. Fokus på læringsdagene er journalistiske redskaber og greb, og hver læringsdag har et nyt fokus.

Arbejdspladsen er en redaktion med tretten fastansatte medarbejdere, og redaktionen er placeret i København K tæt på Københavns Rådhus, og de ansatte indgår i en række fælles aktiviteter for hele DLF, herunder kantine, fyraftensmøder, fester mv.

Praktikantvejleder Sebastian Bjerril

Ansvarshavende chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen

 

Mål for praktikanter på Folkeskolen:

En praktikant på Folkeskolen skal lære at

-opsøge, få og udvikle ideer

-vinkle historier klart

-bruge mange genrer

-afgrænse et emne skarpt

-bruge et godt, præcist og balanceret sprog

-bruge forskellige research- og analysemetoder

-benytte sig af forskellige former for interview-teknik

-håndtere kilder

-samarbejde med kolleger

-modtage coaching, efterkritik og feedback

-bruge sociale medier journalistisk

-arbejde fokuseret og præcist inden for afgrænset tid