Uskolet
0   15

Faget teknologiforståelse overhovedet ikke til at forstå

Den tekst på emu.dk, som beskriver, hvad teknologiforståelse går ud på, er alvorligt ment. Beder man de ansvarshavende embedsfolk, som snart må kunne fejre 250-års jubilæum i Kancelliet, om at konkretisere fagets formål, får man følgende svar:

»I en kritisk, konstruktiv, refleksiv og perspektiverende udveksling mellem individ og fællesskab i afgrænsede, autentiske situationer fra et samfund, hvor digitale teknologier og artefakter med intentionalitet såvel lokalt som globalt er katalysatorer for stadige forandringer, skal eleverne opnå faglige kompetencer, færdigheder og viden, der understøtter dem i at etablere en computationelt funderet erkendelse og kortlægning af egen og fælles praksis, således at der tilvejebringes en mestring i at identificere, observere, afkode og vurdere en udvikling, som fordrer en kvalificeret beherskelse af et myndigt, analytisk blik på tilrettelæggelsen af digitale designprocessers sprog og principper med henblik på iterativt og i samarbejde at kunne designe, strukturere, modellere, modificere og evaluere digitale løsninger af problemer, hvis konsekvenser er så komplekse, at de kraftstejleme ikke er til at forklare, så prøv du«.

Artiklen fortsætter under banneret

Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre  alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ