Anmeldelse

Skolens pædagogiske praksis

Tilpas forstyrrelse

Forfatterne tager læseren med i en fortælling, hvor der bliver præsenteret aspekter af skolens, lærernes og elevernes virkeligheder ved at zoome ind på betydningsfulde forhold, som man som studerende bør kende og forholde sig kritisk, analyserende og reflekteret til.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skolens pædagogiske praksis" er en introduktion til skolens praksis. Forfatterne tager læserne - de lærerstuderende - ved hånden gennem et nuanceret hjælpestillads af nærværende spørgsmål og øvelser.

Fakta:

Titel: Skolens pædagogiske praksis

Forfatter: Tekla Canger, Lise Aagaard Kaas

Pris: 300

Sider: 226

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Bogen indledes med en casebeskrivelse, hvor vi følger Smilla, Hussein og deres klasse gennem et helt skoleforløb i en nutidig dansk folkeskole. Herefter følger ni kapitler inddelt i tre dele: skolen, læreren og eleven. Hvert kapitel skitserer og diskuterer relevante betydningsfulde forhold i skolen. Bogen kommer således omkring skolens organisering, lærerens praksis og elevernes deltagelsesmuligheder.

Den bærende fortælling om Smilla og Hussein binder gennem kapitlerne sløjfer, så perspektiverne konkretiseres og levendegøres. Det giver et særligt liv og nærvær i indholdet, og man motiveres helt naturligt til at hoppe om bord i de tilhørende øvelser, opgaver og refleksioner.

I bogens sidste del introduceres en refleksionsmodel, som de studerende kan bruge som et redskab til en reflekteret analyse af pædagogiske forhold med henblik på at fremhæve og synliggøre de nuancer og den kompleksitet, der lever i enhver pædagogisk praksis.

Modellen systematiserer de observationer og overvejelser, der indgår i en pædagogisk analyse i en dybtgående og grundig form.

Forfatterne ønsker blandt andet:”... at illustrere, at lærerens betingelser for at udføre sit arbejde ikke blot er defineret ud fra eksempelvis skolens virkelighed eller elevernes livsverden, men i lige så høj grad er betingelser, der skal finde deres eksistensberettigelse i eksempelvis professionens selvforståelse og det samfund, som professionen på nuværende tidspunkt er en del af".

Jeg synes, at forfatterne kommer godt i mål med deres ønske. Det er en relevant og vedkommende bog til de studerende på første del af læreruddannelsen. En bog, der kan være med til at dagsordensætte vigtige refleksioner over skolelivet og lærerprofessionens udfordringer på godt og ondt. En professionssti, som de studerende forsigtigt er begyndt at betræde – og som gerne skal føre til stærke og stolte professionelle.

”En sådan venden verden på hovedet kan bidrage til, at man ser muligheder for forandring, at man ser muligheder for udvikling, og at man forholder sig kritisk, analytisk og reflekteret til det, som man som udgangspunkt har taget for givet”.