Anmeldelse Pædagogik
0   38

Tilpas forstyrrelse

Forfatterne tager læseren med i en fortælling, hvor der bliver præsenteret aspekter af skolens, lærernes og elevernes virkeligheder ved at zoome ind på betydningsfulde forhold, som man som studerende bør kende og forholde sig kritisk, analyserende og reflekteret til.

Skolens pædagogiske praksis

Fakta


Titel
Skolens pædagogiske praksis

Forfatter
Tekla Canger, Lise Aagaard Kaas

Pris
300

Sider
226

Forlag
Hans Reitzels Forlag

"Skolens pædagogiske praksis" er en introduktion til skolens praksis. Forfatterne tager læserne - de lærerstuderende - ved hånden gennem et nuanceret hjælpestillads af nærværende spørgsmål og øvelser.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen indledes med en casebeskrivelse, hvor vi følger Smilla, Hussein og deres klasse gennem et helt skoleforløb i en nutidig dansk folkeskole. Herefter følger ni kapitler inddelt i tre dele: skolen, læreren og eleven. Hvert kapitel skitserer og diskuterer relevante betydningsfulde forhold i skolen. Bogen kommer således omkring skolens organisering, lærerens praksis og elevernes deltagelsesmuligheder.

Den bærende fortælling om Smilla og Hussein binder gennem kapitlerne sløjfer, så perspektiverne konkretiseres og levendegøres. Det giver et særligt liv og nærvær i indholdet, og man motiveres helt naturligt til at hoppe om bord i de tilhørende øvelser, opgaver og refleksioner.

I bogens sidste del introduceres en refleksionsmodel, som de studerende kan bruge som et redskab til en reflekteret analyse af pædagogiske forhold med henblik på at fremhæve og synliggøre de nuancer og den kompleksitet, der lever i enhver pædagogisk praksis.

Modellen systematiserer de observationer og overvejelser, der indgår i en pædagogisk analyse i en dybtgående og grundig form.

Forfatterne ønsker blandt andet: ”... at illustrere, at lærerens betingelser for at udføre sit arbejde ikke blot er defineret ud fra eksempelvis skolens virkelighed eller elevernes livsverden, men i lige så høj grad er betingelser, der skal finde deres eksistensberettigelse i eksempelvis professionens selvforståelse og det samfund, som professionen på nuværende tidspunkt er en del af".

Jeg synes, at forfatterne kommer godt i mål med deres ønske. Det er en relevant og vedkommende bog til de studerende på første del af læreruddannelsen. En bog, der kan være med til at dagsordensætte vigtige refleksioner over skolelivet og lærerprofessionens udfordringer på godt og ondt. En professionssti, som de studerende forsigtigt er begyndt at betræde – og som gerne skal føre til stærke og stolte professionelle.

”En sådan venden verden på hovedet kan bidrage til, at man ser muligheder for forandring, at man ser muligheder for udvikling, og at man forholder sig kritisk, analytisk og reflekteret til det, som man som udgangspunkt har taget for givet”.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
357 andre er allerede tilmeldt