Morten Blomhøj er leder af det nye nationale matematikcenter.

Nu åbner det nationale matematikcenter

NCUM - Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning holdt åbningskonference fredag. Forskellige grupper i centret skal udarbejde videnspakker til inspiration inden for alle områder af matematikken - fra dagtilbud og hele vejen op i uddannelsessystemet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"NCUM er resultat af en græsrodsindsats i de matematiske miljøer", sagde leder af det nye center Morten Blomhøj og viceleder Charlotte Krog Skott ved åbningen af centret på DPU og i en digital covid-19-udgave, hvor alle deltagerne sad hjemme ved deres pc.

De fortalte, at en initiativgruppe har arbejdet på at få et nationalt center siden 2016, men at arbejdet for at gå et nationalt matematikcenter begyndte helt tilbage i 2006.

Sverige og Norge har haft centre i flere år. Planen er at udvikle matematikdidaktikken, skabe dialog og netværk for de mange interessenter.

Netværk løfter fagdidaktikken

NCUM har en digital platform, der efterhånden vil blive udbygget med et brugerpanel, og centrets ledelse opfordrede alle til at skrive til dem, hvis de ønsker at være aktive i arbejdet for at udvikle matematikundervisningen.

På konferencen var der desuden professortiltrædelsesforelæsning ved Morten Blomhøj om undersøgende matematik - et program for samspil mellem udvikling af praksis og matematikdidaktisk forskning.

Hele åbningskonferencen blev optaget og kan ses på ncum.dk

Dannelse af netværk

Centret har tre hovedopgaver: - at skabe en digital platform, hvor interesserede kan finde videnspakker, stille spørgsmål og aktivt deltage. - netværksdannelse og netværksaktiviteter. - udviklings- og forskningsprojekter.

Nationalt matematikcenter oprettet for at styrke børns matematik-evner

Hele missionen er at skabe og bevare lysten til matematisk læring. At motivere, at blive optaget af noget og opdage at det kan give glæde og inspiration.

Videnspakkerne vil være eksempler men til inspiration og ikke som undervisningsmateriale.

Det nye center vil samarbejde med andre organisationer fx Astra på det naturvidenskabelige område og også dansk/læsning plus et internationalt samarbejde.

Overgange er en udfordring

Nogle af de centrale udfordringer i matematik blev belyst under en paneldebat, hvor erhvervsuddannelserne, gymnasieuddannelserne, en tværgående gruppe, dag- og fritidstilbud og grundskolen var repræsenteret og gav deres bud på udfordringer.

Nationalt matematikcenter vil inspirere og skabe netværk på tværs

Overgange er en stor udfordring - både mellem grundskole og gymnasium men også fra dagtilbud til børnehaveklasse og videre til 1. klasse. Og fra gymnasiet til fx læreruddannelsen.

Det handler om lærernes kompetencer, om elevernes motivation og om brug af alle former for undervisningsmaterialer.

Repræsentanterne for de forskellige grupper talte også om at man har for lidt viden om, hvad der sker i praksis i uddannelserne.

Planen er at grupperne udarbejder videnspakker indenfor deres respektive områder men også om at samarbejde og skabe dialog på tværs. I ønsket om at blive klogere på, hvordan udviklingen af matematikken kan styrkes.

Lektor Kaj Østergaard fra Via University er formand for grundskolegruppen, og han fortalte, at det positive er, at danske 15-årige i Pisa 2018 klarede sig bedst i Norden og markant over gennemsnittet.

Men dog ikke i algebra. Og netop tidlig algebra vil efter planen være en videnspakke i fremtiden fra denne gruppe.

I gruppen for dag- og fritidstilbud handler det om at se på, hvad matematikken er i det tidlige børneliv, fortalte formand for den gruppe, lektor Klaus Rasmussen fra Københavns Professionshøjskole.

Ambitionen er, at NCUM kan være med til at gøre en forskel for alles indgang til matematik i Danmark. Der vil komme samarbejdsprojekter nationalt, regionalt og lokalt, lød det på konferencen.

De første videnspakker forventes i begyndelsen af det nye år og vil fx handle om at tælle og hvad er tal, om undersøgende matematik og om digital matematik.