Blog
0   28

Coronaen udfordrer vores fællesskab

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi er stærkt udfordret af Covid-19 i vores folkeskole. Vores fællesskab er udfordret. Kulturen smuldrer mellem hænderne på os. Usikkerheden vokser dag efter dag.

En rigtig skole bygger på relationer og fællesskaber. Faglige fællesskaber, menneskelige fællesskaber, interessefællesskaber, mødefællesskaber, vidensfællesskaber, oplevelsesfællesskaber, forberedelsesfællesskaber, frokostfællesskaber og mange flere fællesskaber, der er med til at definere skolen, som den levende og fantastiske organisme den er.

Alt, hvad der kan aflyses, bliver aflyst. Alt hvad der gør os klogere og mere reflekteret over vores lærerliv bliver aflyst. Vores fællesskaber er aflyst. Det, der er tilbage, er undervisning med mangel på afstand og rengøring. Eleverne reagerer på situationen. Og den aldrene overlærer drømmer om tiden med morgensang, teaterforestillinger, motionsdag, morgenmad i klasserne, ferniseringer, skolefester, julefrokoster, sommerferiefrokoster, lejrskoler og fællesskab. Lige nu mangler vi fællesskabet, og kulturen smuldrer for os. Eleverne er udfordret på motivation, fokus og meningen med skolen. Det er ikke den letteste tid at være lærer i.

I matematiktimerne har eleverne faste makkere, og jeg fiser rundt og beder dem om, at holde afstand. Vi spritter af og ser på grafer for smittede over hele verdenen. Coronaen er en fast del af matematikundervisningen. Jeg er optaget af, om matematikundervisningen kan gøre noget for elevernes opfattelse af pandemien og dens konsekvenser. Opgaverne om Corona er min trofaste følgesvend og har været det siden februar. Underligt at det er så lang tid. Der dukker hele tiden nye muligheder op for nye opgaver. Det er det eneste gode ved Corona.

 I denne uge er min klasse så i praktik. Superdejligt for dem, at det kunne lade sig gøre. Forhåbentlig en god erfaring og oplevelse at komme videre i livet med. Men også en ny måde at få smitten spredt på. Håber det går.

Artiklen fortsætter under banneret

Der er meningsløshed i skolen lige nu. Vi forstår ikke Coronareglerne. Vi har, som alle andre, svært ved at følge med i udmeldingerne fra myndighederne, og vi kan ikke se, hvordan de bliver implementeret i vores hverdag. Vi føler os ikke sikre på vores arbejdspladser. Vi ved nu at smittetallet for de 10 til 19årige stiger. Og vi ved godt hvorfor. Vi er tyndslidte, og det er heldigvis snart efterårsferie


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.023 andre er allerede tilmeldt