”Vi skal have en skole, der matcher det samfund, vi ønsker. Og så skal vi jo have nogle undervisere, der matcher den skole, vi gerne vil have”, lyder det fra en af dette års Undervisningsprisvindere Knud Erik Christen, som er lektor på læreruddannelsen UCL.

Prisvinder: Det er underviserstanden, der vinder i dag

Onsdag modtog lektor ved UCL, Knud Erik Christensen, undervisningsprisen 2020. Han siger selv, at han ydmygt modtager prisen på vegne af underviserstanden - og så er han glad for den anerkendelse af undervisningens betydning, som prisen vidner om.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er glad og ydmyg over at modtage den her pris".

Sådan lyder det fra Knud Erik Christensen, som er en af de syv prisvindere af Undervisningsprisen 2020.

Knud Erik Christensen er lektor på læreruddannelsen UCL med fagområdet billedkunst, læremiddeldesign, innovationsprocesser, playful learning og praktik, og han mener ikke, at prisen går til ham alene.

"Jeg synes, at det er underviserstanden, der vinder i dag".

Prisen blev tildelt Knud Erik Christensen og seks andre undervisere ved en ceremoni i Uddannelses- og Forskningsministeriet, hvor både ministeren, Ane Halsboe-Jørgensen, og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary var med for at hylde prismodtagerne.  

Og Knud Erik Christensen er ikke i tvivl om, at han vil bruge sin pris til at pointere betydningen af at prioritere underviserne på både de videregående uddannelser og på friskoler og folkeskoler.

"Vi skal have en skole, der matcher det samfund, vi ønsker. Og så skal vi jo have nogle undervisere, der matcher den skole, vi gerne vil have", siger Knud Erik Christen.

Gode lærere er frie lærere

"Kære prismodtagere, jeg synes, at I skal suge prisen til jer, for I er rollemodeller, og det er det, vi har brug for. Men vi har også brug for, at I ranker ryggen på vegne af hele jeres fag, og det I gør. Det, I gør hver dag, er nemlig et væsentlig samfundsbidrag", lød det i Ane Halsboe-Jørgensens tale til modtagerne af undervisningsprisen.

Det er første gang Undervisningsprisen uddeles, og ministeren understregede i sin tale, at hun er klar over, at undervisningsgerningen ikke altid er en dans på roser.

"Nej, så legende let er det ikke at undervise. Og nej, det er ikke alle der kan det. God undervisning er ikke bare hamrende vigtigt, det er også hamrende svært".

Lektoren fra læreruddannelsen er enig med ministeren i, at den gode undervisning er vigtig. Og ifølge Knud Erik Christensen er frihed til underviseren vigtig for den gode undervisning.

"Man skal turde give folkeskolens lærere og læreruddannelsens undervisere friheder til at undersøge, være nysgerrig, eksperimenterende og legende"

Læreruddanner blandt de første modtagere af stor underviserpris

Ifølge Knud Erik Christensen er det en frihed, som har været gået tabt, men som måske er på vej tilbage.

"Det er lidt andre vinde i vores samfund lige nu, som peger i retningen af mere autonomi til underviserne. Og det er vigtigt. Jeg tror nemlig på, at det bedste kommer nedefra og ikke som diktater, ensrettetheder og standarder, som kan være dræbende for motivationen", lyder det fra Knud Erik Christensen.

En pris fra de studerende

I indstillingen af Knud Erik Christensen skriver rektorkollegiet for professionshøjskolerne bland andet, at "Knud Erik Christensen mestrer kunsten at undervise lærerstuderende til perfektion".

Lektoren fra læreruddannelsen er indstillet for sin ekstraordinære inddragelse af de studerende gennem bl.a. feedback og samarbejdsprojekter. Det er også netop de studerende, der har peget på Knud Erik Christensen som en af dette års prisvindere, og det er han glad for.  

"Det giver en anden legitimitet, at det er de studerende, der har indstillet modtagerne til undervisningsprisen. Og jeg er glad for, at det er en studerende, der har indstillet mig, for det er dem, der er aftagerne af min undervisning", lyder det fra Knud Erik Christensen.

"Som ministeren sagde i sin tale, så er det jo samfundet, der høster alt det, som vi som undervisere går og arbejder med, men det er altså dagligdagen med de studerende, som er mit perspektiv".

Den ene halvdel af præmien er allerede blevet brug på et kunstværk til læreruddannelsen, og udover at spørge de studerende, hvad de kunne tænke sig, at den anden halvdel af pengene skal bruges på, så vil Knud Erik Christensen også bruge nogle af pengene på innovations-workshops, hvor der skal eksperimenteres med undervisningsformer på læreruddannelsen.