Debat

Lærere efteruddanner sig online i designbaseret forskning

Et kort indblik i et Nordplus-projekt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden april 2019 har to lektorer fra UC Absalon samarbejdet med to finske og to islandske partnere om at udvikle et onlinekursus, hvor lærere gennem fire temaer har designet og afprøvet en intervention i egen praksis.

Formålet med projektet har været at støtte lærere i at løse praksisproblemer på en systematisk måde og med inspiration fra design-baseret forskning og aktionsforskning at uddanne lærere til at identificere en udfordring, udforske løsningsrummet og designe en prototypisk intervention til afprøvning.

Kurset er lavet i platformen Moodle og består af en række videoer, tekstressourcer samt fire tematiske opgaver. De asynkrone online aktivititeter er blevet suppleret med to virtuelle webinarer hvor de deltagende lærere har modtaget sparring på deres praksisudfordringer og deres løsningsforslag fra projektgruppen og deres kollegaer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Erfaringerne fra projektet peger i retning af tre potentialer for efteruddannelse af lærere i en international kontekst:

1) Online uddannelse: Projektet har for lærernes vedkommende været udelukkende online. De har haft adgang til en platform med en række ressourcer som er blevet suppleret med virtuelle møder. I Center for Skole og Læring på UC Absalon har forskere i en årrække forsket i og publiceret artikler, der på forskellig vis har belyst mulighederne i online uddannelse herunder både MOOCs og blendede formater (for at få et overblik over disse se følgende hjemmeside: https://phabsalon.dk/forskning-og-udvikling/skole-og-laering/digitale-laeringsmiljoeer-og-didaktisk-design/).

2) Design-baseret tilgang. Lærernes praksisproblemer er i projektet imødekommet og understøttet af en design-baseret tilgang til problemløsning. Deltagerne har iterativt udforsket et problemfelt og et en løsningsrum, samt konkret designet en intervention som de har afprøvet i egen praksis. Designbaserede tilgange har oplevet en stigende interesse i uddannelsesverdenen de seneste 30 år gennem forskningstilgange såsom design-based research (DBR), learning design og educational design research. I dansk kontekst har en række miljøer taget disse tilgange til sig og fundet inspiration til at definere unikke designinspirerede måde at forske gennem design. Det drejer sig blandt andet om læremiddel.dk, forskningslab: It og læringsdesign (ILD) på Aalborg Universitet og Institut for design og kommunikation på Syddansk universitet. Erfaringerne fra Nordplusprojektet har yderligere bidraget til at konsolidere potentialet i at lærere kan udvikle deres lokale praksis via aktiviteter inspireret af designfeltet.

3) Skandinavisk samarbejde. De tre deltagende landes deltagere har haft stor gavn af den løbende indsigt i de forskellige skolesystemers måde at se på lærergerningen på. Det drejer sig i første omgang om lærernes mulighed for at se på hvilke problemer deres kollegaer fra andre lande dagligt udfordres af. I anden omgang har projektgruppen bag kurset fået indsigt i hvordan skoleforskning og interventionsbaseret forskning kan formidles som uddannelsesmateriale for praktiserende lærere og er derved både blevet klogere på forskningstraditioner såvel som lærerprofessionen. Erfaringerne fra projektet er at forskning i skolepraktis og efteruddannelse af lærere i Danmark, Finland og på Island er divers nok til at perspektiver kan udfordre hinanden og samtidig tilpas ens til at det giver mening at samarbejde på tværs af landegrænser.

Hvis du er interesseret kan du læse mere om projektet her: https://www.edusuunta.fi/nordplus